Kennisbank

5 tips voor een mooi webdesign

23-11-2018

Je website mooi opmaken kan nog best ingewikkeld zijn. Hoe zorg je er voor dat de stijl van je salon goed overkomt op je website? Lees direct de 5 tips voor een mooi webdesign!

Lees verder

5 tips voor de perfecte Instagram bio

22-10-2018

 

 

Of iemand je instagrampagina gaat volgen of je website bezoekt hangt onder andere af van wat je in je Instagram bio zet.
Als iemand via Instagram op je profiel terecht komt, dan is dat het eerste contact met je salon. Zorg dus dat de eerste indruk goed is!
Hoe je dit kunt doen? Lees snel verder!

Lees verder

Waarom je geen welkom op je homepage moet zetten

20-09-2018

Begin jij op je website met ‘welkom op de website van ..”? Dan kun je veel resultaat behalen door dit aan te passen. Wil je weten hoe je je bezoekers op een betere manier welkom kan heten? Lees dan direct de blog!

Lees verder

SEO do's en dont's

20-08-2018

Je hoort vast van alles over SEO. De ene persoon geeft je een tip, een andere persoon zegt weer iets compleet anders, wat is het nu? Verwarrend!
Wist je zelfs dat sommige (goedbedoelde) tips je meer schade aanbrengen dan dat ze goed doen? Lees daarom snel de belangrijkste SEO do’s en dont’s.

Lees verder

Starten met Instagram

14-06-2018

Instagram is steeds populairder, tegenwoordig niet alleen meer onder jongeren. Op Instagram kun je een gratis profiel aanmaken en zo je salon promoten. Heb je nog geen Instagram account voor je salon, heb je geen bedrijfsprofiel of twijfel je of je alles goed hebt ingesteld? Lees dan snel verder!

“The key to success is to start”

Een Instagram account aanmaken

Download de Instagram app en maak een account aan. Het klopt dat dit eerst nog een persoonlijk profiel is. Je kunt dit later omzetten naar een bedrijfsprofiel.

Lees verder

Vaderdagacties voor jouw salon

11-06-2018

Vaderdag is een belangrijk moment om op in te spelen met je salon. Heb je nog geen Facebook actie geplaatst? Bekijk dan snel de Facebook berichten op deze pagina die we voor je gemaakt hebben.

De afbeeldingen hieronder kun je in de variant zonder logo vinden in de gratis proefversie van de social media database.

Lees verder

5 tips voor de homepage van je salon

28-05-2018

Iemand die je website bezoekt heeft maar een paar seconden nodig om te beslissen of hij of zij op je website blijft. Zo snel gaat dat! Het is dus heel belangrijk dat jouw website overtuigend is en er voor zorgt dat de bezoeker andere pagina’s gaat bekijken of contact met je opneemt voor een afspraak. Maar hoe doe je dat? In deze blog geef ik je 5 tips voor een goede homepage.

‘’You never get a second chance to make a good first impression’’

 

1. Houd je homepage kort maar krachtig

Wist je dat de meeste websitebezoekers niet alle teksten op een site lezen? Bezoekers scrollen over de pagina en lezen zo nu en dan wat tekst. Er wordt vooral veel gekeken naar afbeeldingen, titels en de sfeer die je website uitstraalt. Te lange stukken tekst op je homepage schrikken meer af dan dat ze goed doen.

Zorg er dus voor dat de homepage van je website kort en krachtig is. Geef duidelijk aan wat voor salon je hebt en waarom iemand een afspraak bij je zou moeten maken. Houd dit kort. Ga vooral niet te diep in op allerlei vaktermen, dit werkt verwarrend voor bezoekers.

Je kunt ook met afbeeldingen en iconen werken om zo duidelijk te maken wat je doet. Mooie afbeeldingen en iconen zijn niet alleen goed om weer te geven wat je doet, ze zorgen ook voor een mooie look op je website. 2 vliegen in 1 klap dus.

 

2. Maak direct duidelijk wat je doet

Websitebezoekers hebben tegenwoordig steeds minder geduld. Het is dus heel belangrijk dat je direct laat zien wat voor bedrijf je hebt. Begrijpen bezoekers niet helemaal waar je website over gaat? Dan zullen ze je website sneller wegklikken.

Als je je bijvoorbeeld alleen op huidverbetering richt is het goed om dit ook in afbeeldingen duidelijk te maken. In plaats van een afbeelding van bijvoorbeeld een bloem, kun je een relevante afbeelding plaatsen. Het is dan voor bezoekers direct duidelijk wat je doet.

Kijk dus eens kritisch naar je eigen website: open je website en kijk eens goed naar je homepage. Zegt je salonnaam wat je doet? Maakt het menu duidelijk wat je doet? Heb je een paginatitel die een indruk geeft van wat je doet?

Als je het moeilijk vind om dit te beoordelen omdat jij je website en je bedrijf natuurlijk door en door kent, kun je ook hulp van anderen inschakelen. Vraag eens aan je partner, kennis of buurvrouw om naar je website te kijken en binnen 5-10 seconden te vertellen waar je website over gaat. Vraag ook naar de sfeer die ze vinden dat je website uitstraalt. Is dit bijvoorbeeld vrolijk, professioneel, luxe, of ontspannen?
Kunnen je proefpersonen geen duidelijk antwoord geven? Of komt de sfeer die ze beschrijven niet overeen met wat je uit wil stralen? Dan weet je dat dit iets is waar je wat aan moet doen. ;)

 

3. Houd je homepage actueel

Kom jij wel eens een homepage tegen waar nog een kortingsactie uit mei 2015 op staat?

Dat is geen goed teken. De website wordt niet goed bijgehouden en websitebezoekers krijgen hier geen goed gevoel bij. Wat bezoekers zich onbewust af gaan vragen is: als de website niet actueel is, is dit bedrijf dan wel goed? De meeste bezoekers zullen snel wegklikken.

Zorg er dus voor dat je regelmatig je website bijwerkt. Voeg nieuwe informatie toe zodat je website up to date blijft.

Wat je kunt doen is een vaste dag in de maand plannen waarop je je website bijwerkt. Bijvoorbeeld elke 12e dag van de maand. Zet dit ook in je agenda, zodat je het niet vergeet.

Natuurlijk hoef je niet elke maand alle teksten en afbeeldingen te wijzigen. Het gaat er om dat je je website weer even bekijkt en je afvraagt: is dit wat ik op dit moment uit wil stralen? Kan ik oude kortingsacties verwijderen en zijn er nieuwe acties, behandelingen of producten die ik toe kan voegen?

Hiermee voorkom je dat je bezoekers op een actie uit 2015 stuiten en wegklikken omdat ze denken dat je je bedrijf niet bijhoudt of misschien wel gestopt bent. En dat is zonde, want je werkt juist ontzettend hard aan je salon!

 

4. Zorg voor een duidelijk menu

Als je een overtuigende homepage hebt gemaakt, moet je er vervolgens voor zorgen dat een bezoeker met interesse makkelijk door kan klikken naar je andere pagina’s.

Als je bezoeker na het bekijken van je homepage bijvoorbeeld denkt: dit lijkt me een goede salon, ik wil graag meer weten over de schoonheidsspecialiste en de werkwijze in de salon, dan wil je dat de persoon makkelijk op je ‘over mij’ pagina komt.

Is de menubalk verwarrend en kan de bezoeker niet direct vinden wat hij of zij zoekt? Dan zal diegene sneller je website verlaten. En dat is jammer, want je had de bezoeker met je homepage overtuigd om de andere pagina’s te bekijken!

 

Tip voor een goede menubalk:

Plaats niet te veel pagina’s in je menubalk. Elke losse behandeling er in plaatsen werkt bijvoorbeeld erg verwarrend.

Bedenk eerst wat belangrijke pagina’s zijn. Contact is een populaire pagina, want bezoekers willen weten hoe ze contact op kunnen nemen en waar je salon gevestigd is. De prijslijst is vaak ook een belangrijke pagina voor bezoekers. Verder kun je de behandelingen in het menu zetten. Let er op dat je niet alle behandelingen in de menubalk plaatst.


Dus niet:

Home | Behandelingen | Gezichtsbehandelingen | Luxe gezichtsbehandeling | Mini gezichtsbehandeling | Massages | Rugmassages | Hotstone massage | Wimpers verven |Acné behandeling | Make-up behandelingen | Huidverbetering | Over mij | Tarieven | Locatie | Contact |


Je kunt beter een indeling als deze aanhouden:

Home | Behandelingen | Tarieven | Over mij | Contact


Onder ‘behandelingen’ plaats je dan de verschillende behandelingen die je aanbiedt in je salon.

 

5. Zorg er voor dat je contactgegevens goed zichtbaar zijn

Zoals ik eerder in deze blog al heb geschreven, zijn websitebezoekers steeds ongeduldiger. Ze hebben er geen tijd voor over om te verdwalen in je website. Je moet je bezoekers dus een beetje helpen.

Het doel van je website is natuurlijk dat je je bezoekers kan overtuigen om contact met je op te nemen voor een afspraak of meer informatie. Het contact opnemen zal de bezoeker zelf moeten doen, maar je kunt hier wel bij helpen.

Zorg er voor dat je contactgegevens goed zichtbaar zijn. Als een bezoeker je homepagina bekijkt en direct overtuigd is (door de superpagina die je er van gemaakt hebt), dan moeten ze direct contact met je op kunnen nemen. Je wilt niet dat bezoekers moeten zoeken om je telefoonnummer te vinden. De kans dat een bezoeker je dan belt wordt dan natuurlijk steeds kleiner. Want hoe kan een websitebezoeker nu contact met je opnemen als je contactgegevens niet goed zichtbaar zijn?

 

Samenvatting

Houd je homepage dus kort en krachtig, maak direct duidelijk wat je doet, houd je homepage actueel, zorg voor een duidelijke menubalk en zorg er voor dat je contactgegevens goed zichtbaar zijn.

Daardoor zorg jij er voor dat de eerste indruk die iemand van je website krijgt, helemaal aansluit bij jou. En dat is erg belangrijk, want de homepagina van je website is het visitekaartje van jouw salon!

Lees verder

AVG, wat moet ik er mee?

16-04-2018

Vanaf 25 mei 2018 gaat de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in. De autoriteit Persoonsgegevens gaat streng controleren of iedereen zich aan de wet houdt en er zullen flinke geldboetes op staan als je je niet aan de nieuwe wet houdt. Het is dus heel belangrijk dat jouw salon voldoet aan de nieuwe regels. Dit betekent onder andere dat je een aantal zaken op je website aan moet passen. Wat je moet doen om je website AVG proof te maken lees je in deze blog.

 

1. Plaats een privacyverklaring op je website

Iedere website heeft vanaf 25 mei een privacyverklaring nodig. In de verklaring staat hoe je met de gegevens van je websitebezoekers omgaat. De verklaring moet bestaan uit een aantal vaste onderdelen plus zaken die van toepassing zijn op jouw situatie (bijvoorbeeld of je wel of geen Google Analytics hebt en of je gebruik maakt van contactformulieren).

Wat je moet doen:

1. Een privacyverklaring maken via onderstaande link

2. Nieuwe pagina aanmaken met daarop je privacyverklaring en deze op 'niet publiceren' zetten

3. Onderaan je website via een link of button naar de pagina met de privacyverklaring verwijzen

Maak een privacyverklaring

 

2. Regels bij gebruik van contactformulieren

No-reply e-mailadressen
Contactformulieren mogen geen no-reply e-mailadres meer hebben. Misschien ken je no-reply e-mailadressen wel, als je een mailtje krijgt dan staat er soms boven- of onderin dat je de mail niet kunt beantwoorden. Dat mag dus niet meer. Als je een contactformulier op je website hebt, dan moet je controleren of je een no-reply e-mailadres gebruikt.

Wat er voor je wordt gedaan als je klant bij ons bent:

- Je huidige contactformulieren zullen door ons vervangen worden door het nieuwe 'Formulier 2.0' waar geen no-reply e-mailadres in zit.


Contactformulieren mogen alleen op beveiligde websites
Contactformulieren mogen alleen nog gebruikt worden op een website met een beveiligde verbinding (als je een beveiligde website hebt staat er https:// voor je domeinnaam in de adresbalk in plaats van http://).

Wat je moet doen:

- Als je geen https hebt, dan moet je óf je formulieren van de website afhalen óf een https verbinding aanvragen. Een https verbinding kost 25 euro per jaar en kunnen wij voor je aanmaken. Behalve dat een beveiligde verbinding belangrijk is voor de nieuwe wet, helpt dit ook om hoger te staan in Google. Google vindt het namelijk belangrijk dat websites beveiligd zijn. Ook voorkom je zo dat je websitebezoekers de melding krijgen dat je website onveilig is.

Veilige verbinding aanvragen

Let op: vanaf 25 mei 2018 mag je via contactformulieren alléén noodzakelijke informatie vragen (je mag bijvoorbeeld niet om een geboortedatum vragen als je deze niet nodig hebt). Bedenk dus goed welke informatie je nodig hebt en vraag geen onnodige gegevens.

 

3. Regels bij gebruik Google Analytics 

Als je Google Analytics gebruikt om de bezoekersaantallen op je website te meten, dan moeten er een aantal instellingen gewijzigd worden.

Als je niet zeker bent of Google Analytics aan je website gekoppeld is en je hebt je website bij ons, ga dan naar de Instellingen van je website. Deze vind je aan de linkerkant in de beheermodus. Staat de UA-code ingevuld, dan heb je Google Analytics. Dat betekent dat je het gebruik van Google Analytics in je privacyverklaring moet vermelden, je instellingen in Google Analytics aan moet passen en een verwerkersovereenkomst met Google af moet sluiten. Wil je geen Google Analytics meer? Dan verwijder je de UA-code.

Wat je moet doen:

1 Het gebruik van Google Analytics in je privacyverklaring vermelden.

2 Je privacy instellingen in Google Analytics wijzigen.

3 Een Verwerkersovereenkomst met Google afsluiten.

Bekijk de handleiding voor het wijzigen van Google Analytics



Je website AVG Proof maken

Ben je nog geen klant bij ons?
Laat je website dan gratis controleren. Wij bekijken voor je of je website AVG proof is en wat je eventueel aan moet passen.
Laat je website gratis controleren

Heb je al een website bij ons?
Omdat we continu bezig zijn met de doorontwikkeling van het websitesysteem hebben we achter de schermen allerlei updates doorgevoerd. Wat je zelf nog moet doen staat hierboven in de blog uitgelegd. Ben je liever met je klanten bezig, dan kunnen wij je website ook AVG proof maken. We zorgen dat jouw website helemaal aan de nieuwe regels voldoet, zodat je je nergens meer zorgen over hoeft te maken.
Ja, regel dit voor mij


 

*Let op, het PlazaXL team bestaat uit website- en marketingexperts die alles weten over de digitale wereld. We zijn echter geen juristen. Aan deze blog kunnen geen rechten worden ontleend. In deze blog hebben we het enkel over je website, niet over programma’s waar je mee samenwerkt, zoals online agenda’s en boekhoudprogramma's. Ook geldt dit advies niet voor je klantenkaarten. Vragen? Mail ons: info@plazaxl.nl

Lees verder

Whatsapp business voor je salon

19-03-2018

Goed nieuws! WhatsApp business is nu beschikbaar voor je salon en dat heeft heel veel voordelen.

Vind jij het ook altijd lastig als klanten je appen op het moment dat je niet aan het werk bent? Want het appje negeren is niet heel klantvriendelijk. Maar je kunt ook niet altijd op elk moment van de dag klaar staan om appjes te beantwoorden. Als je bijvoorbeeld op vakantie bent is het namelijk wel fijn als je even niet met je werk bezig bent. What to do?

Als je je in bovenstaande herkent, weet ik zeker dat je heel blij wordt van de WhatsApp business app. In deze blog leg ik je uit wanneer de App handig is voor jouw salon en hoe je de app in kunt stellen.

 

Wat is WhatsApp business?

WhatsApp business is een nieuwe app die speciaal bedoelt voor bedrijven. Door WhatsApp business te gebruiken kun je privé en zakelijk beter gescheiden houden. Ook zitten er een aantal handige functies in die in de gewone WhatsApp ontbreken.

 

Automatisch bericht

Een van de beste functies van de app is dat je een automatisch afwezigheidsbericht in kunt stellen. Ben je bijvoorbeeld tot 20:00 bereikbaar voor klanten en daarna druk met privézaken zoals sporten of je gezin? Dan stel je gemakkelijk een automatisch afwezigheidsbericht in. Dit kan zo iets zijn als:

"Hallo, op dit moment ben ik even niet bereikbaar. Ik beantwoord je bericht zo snel mogelijk. Groetjes, Simone van Schoonheidssalon Voorbeeld."

Door een automatisch bericht in te stellen weten klanten dat ze zo snel mogelijk antwoord van je krijgen. Dat is natuurlijk veel beter dan dat je klanten voor lange tijd geen antwoord krijgen. Of dat jij je continu druk loopt te maken over appjes die je eigenlijk nog ‘even’ zou moeten beantwoorden. ;)

 

Bedrijfsprofiel

Om WhatsApp business te gebruiken maak je een bedrijfsaccount aan. Je kunt daardoor een omschrijving van je salon, je openingstijden, het adres, je e-mailadres en een link naar je website toevoegen. Dit staat natuurlijk veel professioneler dan een persoonlijk WhatsApp profiel.

 

WhatsApp Web

WhatsApp business is ook te gebruiken met WhatsApp Web. Voor als je nog niet bekend bent met WhatsApp Web: hiermee kun je WhatsAppen vanaf je computer. Dat is soms fijner dan berichten maken op het kleine scherm van je smartphone. Ook als je linkjes wilt delen gaat dat soms fijner dan vanaf je telefoon.

 

Voordelen van de app

  • WhatsApp business is gratis. Het kan zijn dat je er in de toekomst wel voor moet betalen. Details hierover zijn nog niet bekend.
  • Je kunt een automatisch afwezigheidsbericht instellen. Als je even niet bereikbaar bent, hoef je je dus geen zorgen te maken over appjes die je binnenkrijgt.
  • Je kunt zakelijk en privé nu beter gescheiden houden. De gewone app kun je voor je privé nummer gebruiken, de zakelijke app gebruik je alleen voor je salon.
     

Nadelen van de app

  • WhatsApp business is op dit moment alleen beschikbaar voor Android toestellen. Wanneer de app beschikbaar is voor iOS, is nog niet bekend. Als je een iPhone hebt moet je dus nog even wachten.
  • Als je nu met je privé nummer appt, is het nodig om een zakelijke simkaart aan te schaffen. Je kunt namelijk niet één mobiel nummer gebruiken die je zowel zakelijk als privé gebruikt. In sommige telefoons kun je 2 simkaarten plaatsen (dit wordt dual-sim genoemd.)
    Kun je dit niet met jouw telefoon? Dan zal je een aparte mobiele telefoon moeten kopen die je voor je salon gebruikt.
    Gebruik je een vast telefoonnummer voor je salon? Dan kun je gewoon het vaste nummer gebruiken. Let er dan wel op dat je tijdens het verifiëren kiest voor het laten doorbellen van de code.


Is Whatsapp interessant voor schoonheidssalons?

Uit onderzoek onder schoonheidssalons in de Beauty Marketing XL Facebook groep blijkt dat 54% van de salons appt met hun privé telefoon. 31% van de salons heeft een aparte zakelijke telefoon die wordt gebruikt om te appen. 15% van de salons gebruikt (nog) geen WhatsApp.

Ga je WhatsApp ook voor jouw salon gebruiken? Volg dan onderstaand stappenplan, binnen een minuut of 10 app je vanuit je nieuwe zakelijke account.

 

WhatsApp Business instellen

Stap 1: WhatsApp business downloaden
Download de app in de Play Store.

Stap 2: Voorwaarden accepteren
Als je akkoord gaat met de WhatsApp servicevoorwaarden en het privacybeleid, druk je op ‘Akkoord en doorgaan’.

Stap 3: Telefoonnummer verifiëren
Nadat je akkoord bent gegaan met de voorwaarden en het privacybeleid, moet je je telefoonnummer verifiëren. Dit kan een vast telefoonnummer zijn of een mobiel telefoonnummer die je nog niet voor een persoonlijk WhatsApp account gebruikt. Nadat je je telefoonnummer geverifieerd hebt, ontvang je een sms op je telefoon. Bij een vast nummer kun je een code doorgebeld krijgen.

Stap 4: Je bedrijfsprofiel inrichten
Nu kun je de naam van je salon en je logo invoeren. Nadat je dit gedaan hebt, kom je in het startscherm van de app. Als je op de drie stipjes rechts bovenin drukt en naar instellingen gaat, kun je aanvullende informatie over je salon invoeren.

Lees verder

Hoe stel ik Google Analytics in voor mijn website?

18-03-2018

Via Google Analytics kun je eenvoudig bekijken hoeveel bezoekers je website hebben bezocht.

Google Analytics account aanmaken

  • Ga naar https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/ .
  • Ga naar 'Een account maken'
  • Ga naar 'Beheerder', 'Nieuw account maken' en vul je gegevens in
  • Klik op 'Tracking ID ophalen'
  • Selecteer het juiste land en ga akkoord met de voorwaarden van Google Analytics
  • Kopieer je Tracking ID (begint met UA-....)

Tracking ID koppelen aan je website

  • Ga naar 'Instellingen' (linkerkolom onderaan in de beheermodus van je PlazaXL website)
  • Ga naar 'Google Analytics Web property ID' en vul je Tracking ID in (UA-...)
  • Klik op 'Wijzigingen doorvoeren'
  • Na een paar uur wordt je bezoekersstroom weergegeven

Google Analytics bekijken

Let op: als je gebruik maakt van Google Analytics op je website, dan dien je dit in je Privacystatement te vermelden.

Lees verder

De juiste Social media formaten in 2018

20-02-2018

Een afbeelding of video op social media plaatsen klinkt soms makkelijker dan dat het is. Heb je wel eens meegemaakt dat Facebook je foto of video vervormt of niet mooi weergeeft? Probeer dan eens de social media formaten uit deze blog aan te houden. Het scheelt je vast en zeker veel gepieker en uitzoekwerk.

Onder de afbeelding staan de formaten per social medium uitgeschreven. Deze kun je bijvoorbeeld op een papiertje schrijven en naast je computer leggen. Zo heb je altijd de juiste formaten bij de hand. Houd trouwens wel goed onze website in de gaten, want Facebook, Instagram en LinkedIn veranderen de afmetingen eens in de zoveel tijd.

 

Facebook

Facebook post

Post je een afbeelding op je tijdlijn? Houd dan het liefst dit formaat aan:

1200 pixels breed bij 630 pixels hoog.

 

Profielfoto

Je profielfoto kun je het beste uploaden als vierkante foto van 180 pixels breed en 180 pixels hoog.

 

Headerfoto

In de afbeelding staat een ander formaat, maar dan valt een gedeelte van de foto weg als iemand je pagina bekijkt vanaf zijn of haar telefoon. Houd daarom dit formaat aan: 820 pixels breed bij 340 pixels hoog.

 

Instagram

Instagram post

Een Instagram post is altijd vierkant en kun je het beste uploaden als 1080 pixels breed en 1080 pixels hoog.

 

Instagram profielfoto

Je Instagram foto wordt het mooist getoond in formaat 110 pixels breed bij 110 pixels hoog.

 

LinkedIn

LinkedIn profielfoto

Voor je LinkedIn profielfoto kun je het beste een vierkante foto toevoegen, het liefst 40 pixels breed en 400 pixels hoog.

 

LinkedIn headerafbeelding

Voor een mooie LinkedIn header upload je een afbeelding van 1584 pixels breed en 396 pixels hoog.

Lees verder

Wat is de beste tijd om een Facebook bericht te plaatsen?

24-09-2017

Je plaatst leuke berichten over je beautysalon op Facebook, maar je posts worden niet genoeg bekeken. Hoe zorg je ervoor dat je berichten meer onder de aandacht komen? Dit kan je bijvoorbeeld doen door je social media berichten op het juiste moment te plaatsen. In dit artikel leg ik je uit hoe je dit moet doen.

Wanneer is je doelgroep online?

Het is heel belangrijk om te kijken wanneer de volgers van je beautysalon online zijn. Je wilt natuurlijk niet hebben dat je een bericht over een leuke actie plaatst, die niemand te zien krijgt. Elke Facebookpagina heeft andere volgers, die op andere tijden online zijn. Bekijken wanneer jouw doelgroep online is, doe je als volgt:

1. Ga naar je bedrijfspagina

2. Ga naar statistieken (of insights als je facebook in het Engels hebt)

3. Klik op berichten

Nu kun je in de grafieken aflezen op welke dagen de meeste volgers online zijn. In het voorbeeld in de afbeelding is het verschil klein. Op vrijdag, zaterdag en zondag zijn de meeste volgers online. Als je nu met je muis op de dag staat, kun je zien hoe laat je volgers online zijn op de dagen.

In het voorbeeld zijn de volgers vanaf negen uur in de ochtend online. Voor die tijd iets posten heeft weinig zin, omdat je berichten dan nauwelijks worden bekeken.

Algemene richtlijnen

Naast het onderzoeken wanneer je eigen doelgroep online is, zijn er standaard richtlijnen waar je je aan kunt houden. De algemene richtlijn is om Facebook berichten aan het begin van de middag te plaatsen, ongeveer tussen één en vier uur.

Wil je dat meer mensen je Facebook posts delen? Of wil je graag dat mensen op je post klikken om de link te bekijken? De algemene richtlijn voor de meeste shares is om je bericht om één uur in de middag te plaatsen. Als je meer klikken wilt, kun je je bericht het beste om drie uur in de middag plaatsen.

De beste tijd voor jouw beautysalon

De tijden die ik hierboven noemden zijn algemene richtlijnen. Het kan natuurlijk zijn dat jouw beautysalon volgers heeft die vooral ’s avonds online zijn. Dit verschilt per Facebookpagina. Natuurlijk kunnen de tijden veranderen. Het is daarom goed om je statistieken in de gaten te houden. De kans is bijvoorbeeld groot dat je volgers in de vakantieperiode op hele andere tijden online zijn. En dat is natuurlijk juist de periode waarin je doelgroep tijd kan vrijmaken om je beautysalon te bezoeken.

Lees verder

Zo herken je phishingmails

17-09-2017

Steeds meer consumenten ontvangen nepmails (valse e-mails, phishingmails) waarin criminelen zich voordoen als een overheidsinstelling, bank of bedrijf. De nepmails ogen steeds geloofwaardiger, waardoor nog heel wat mensen erin tuinen. 

De Consumentenbond zet 9 tips op een rij waaraan je een valse e-mail kan herkennen. 

 

1. Bij twijfel: kijk op internet

Twijfel je of een e-mail echt is, kijk dan op fraudehelpdesk.nl of opgelicht.avrotros.nl of hij daar genoemd wordt. Is dit niet zo, wacht dan en controleer een dag later nogmaals. Je kunt ook de geclaimde afzender bellen.

 

2. Herken foute links

Op je pc of laptop kan je met je muispijltje boven een link zweven. Linksonder op het scherm of vlak boven de muiscursor verschijnt het webadres waarnaar de link verwijst. Op je smartphone of tablet kan je zien naar welke site de link echt verwijst door de link lang in te drukken.

​Een correct webadres bestaat uit de naam van het bedrijf, gevolgd door een punt en daarna vaak nl of soms com. Samen wordt dit de domeinnaam genoemd, bijvoorbeeld: consumentenbond.nl. Extra tekst vóór de domeinnaam moet gescheiden zijn met een punt.

Extra tekst achter de domeinnaam moet gescheiden zijn door een schuine streep (‘/’). Valse webadressen zijn bijvoorbeeld login-consumentenbond.nl (geen punt voor de domeinnaam) en abnamro.nl.nieuwsbrief2016.nl (geen ‘/’ achter de domeinnaam).

Bij twijfel: typ zelf het bekende webadres in de browser en log daar in bij de beveiligde omgeving om bankzaken of facturen te bekijken.

 

3. Let op marketingbedrijven

Veel bedrijven huren marketingbureaus in voor hun mailverzending. Dat is verwarrend. Je ziet dan het adres van dat marketingbureau, bijvoorbeeld: bedrijfsnaam.client.mailplus.nl/bdf3636/25b. Mailplus.nl is hier het e-mailbedrijf. Veel gebruikt zijn ook: e-mark.nl, e-village.nl, list-manage.com, tripolis.com, picsrv.net en webpower.nl. Vertrouw bij banken geen afwijkende webadressen.

 

4. Verdachte afzenders en onderwerpen

Extra aandacht verdienen mails met onderwerpen als bankzaken, incasso’s, vorderingen, boetes, facturen, gemiste pakketleveringen, printerscans en autoschademelding. Veelvoorkomende thema's bij nepmails bij bank- of creditcardzaken zijn bijvoorbeeld een 'beveiligingsprobleem' of het aanvragen van een nieuwe betaalpas.

 

5. Kwaadaardige bijlagen

Veel e-mailbijlagen bevatten malware. De volgende bestandstypen zijn extra verdacht als ze in een mailbijlage staan:

  • .zip: een zip-bestand wordt gebruikt om de inhoud (vaak een .exe-bestand) te maskeren.
  • .exe: een programmaatje, nagenoeg altijd foute boel.
  • .js .ink .wsf .scr .jar: Nooit openen! Ze bevatten scripts die malware downloaden.
  • .doc: een Word-document. Standaard niet gevaarlijk, maar als het bestand na openen vraagt om het inschakelen van macro’s, doe dat dan niet.

Helaas zijn de extensies (zoals .exe) in Windows standaard verborgen. Schakel bestandextensies in, zodat je ziet om wat voor bestand het gaat. Typ Windowstoets + R, typ in het venster "control folders" en druk op Enter. In het tabblad Weergave verwijder je het vinkje voor ‘Extensies voor bekende bestandstypen verbergen’.

 

6. Check de afzender

Een vreemd e-mailadres als afzender is vaak een aanwijzing voor phishing. Een fout e-mailadres herken je op vergelijkbare wijze als een foute link. Het deel achter het @-teken moet eindigen op de domeinnaam. De tekst voor de domeinnaam moet gescheiden zijn met een punt. Goed: nieuwsbrief@mail.ing.nl Fout: nieuwsbrief@emaillogin-ing.nl. 

Let op: een goed uitziend e-mailadres geeft geen garanties, een beetje slimme oplichter kan elk e-mailadres als afzender laten zien, zelfs je eigen adres.

 

7. Onpersoonlijke aanhef

Pas op bij een aanhef als "Geachte klant" als het om betaal- of bankzaken gaat. Een persoonlijke aanhef is echter geen garantie voor een goede e-mail. Criminelen gebruiken soms namelijk bij hacks buitgemaakte persoonsgegevens.

 

8. Taalfouten

Het gros van de phishingmails bevat taal- en/of typfouten.

 

9. Fout rekeningnummer

Staat er in een e-mail een rekeningnummer, controleer dit dan op de echte website van het bedrijf. Banken controleren niet of een rekeningnummer bij de begunstigde hoort.

Door: Consumentenbond

Lees verder

Inkoppers

02-09-2017

Waarom gebruik je titels en koppen? Om aandacht te trekken? Om nieuwsgierigheid te kweken? Als belofte van wat er gaat komen? Of om je lezer te verleiden door te lezen? Waarschijnlijk allemaal! Toch liegen de statistieken er niet om: 8 van de 10 mensen lezen de titel wel, maar slechts 2 van de 10 lezen ook de rest van de tekst.

Het kan genadeloos mis gaan met koppen en titels. Als je lezer niet wordt geprikkeld door je titel, leest hij je tekst helemaal niet. En heb je voor niets je best gedaan.

Veel mensen denken dat je talent moet hebben om een goede kop te kunnen maken. Maar talent is echt niet nodig. Inspiratie evenmin. Iedereen kan het leren. Hieronder drie tips:

1. Focus op de voordelen die je lezer kan behalen door je tekst te lezen.
   (Meer energie met goede voeding)

2. Laat in je titel zien welk probleem je oplost
  (10 tips om je huid te verbeteren)

3. Stel een vraag
 (Hoe kun je afvallen en toch alles blijven eten wat je wilt?)

Succes met de inkoppers!

Lees verder

Wat moet ik op Facebook posten?

23-07-2017

Frustrerend, je wilt een nieuw bericht op Facebook plaatsen en je weet maar niet wat het moet worden. Terwijl je na zit te denken, blijf je maar naar het lege veld op je scherm staren. Herkenbaar?

We horen vaak van onze klanten dat het lastig is om Facebook berichten te bedenken. Welk bericht zou het beter doen, een stuk tekst over microdermabrasie of een uitleg over alle behandelingen die je aanbiedt?

Weet je welke berichten het écht goed doen op Facebook?

De berichten die jouw volgers graag willen zien. Sad but true, meestal zitten je volgers helemaal niet te wachten op lange berichten vol informatie. Wil je een Facebook bericht maken die het goed doet? Volg dan eens dit stappenplan:

 

1. Wie is je doelgroep?

Voor welke doelgroep maak je je bericht? Zijn dit vooral mannen of vrouwen? In welke leeftijdscategorie bevinden je volgers zich?

Probeer je in te leven in deze doelgroep. Misschien val je zelf ook wel in deze doelgroep. Wat voor soort berichten zou je leuk vinden om te zien? Veel informatie over een specifieke behandeling, inclusief niet uit te spreken vaktermen? Of een luchtig, leuk bericht?

 

2. It’s all about you

Over het algemeen zit je doelgroep niet te wachten op algemene berichten. Ze volgen jouw salon op Facebook, omdat ze graag op de hoogte blijven van jou en jouw salon. Ja zeker, ze volgen je salon op Facebook omdat ze niet alleen fan van jouw salon zijn, maar ook van jou!

Heb je een cursus gevolgd? Post gerust een foto van jezelf met je diploma + een leuk berichtje. Probeer het eens, wedden dat je bericht likes krijgt? 

 

3. Meten is weten

Probeer eens wat verschillende berichten uit. Je kunt daarna bekijken waarin de goede berichten hetzelfde zijn. Doen de korte berichten het vooral goed? Of de berichten waaraan je een video hebt toegevoegd? Probeer het uit, en bekijk welke berichten bij jouw doelgroep in de smaak vallen.

 

4. Vermijd een overkill aan reclame

Wil je graag aantonen welke diensten je uitvoert? Of hoe goed je bent in je vak? In plaats van een bericht te maken die als reclame overkomt op je volgers, kun je dit ook op een andere manier aantonen.

Plaats bijvoorbeeld eens een handige tip of een leuke foto van een tevreden klant.

Door tips en leuke berichten te posten, creëer je een band met je volgers & kun je aantonen dat je goed bent in je vak. Win-win situatie!

 

5. Schakel hulp in

Lukt het je met deze tips nog niet helemaal om goede berichten te bedenken? Of zorgen de berichten niet voor voldoende likes, reacties en shares? Schakel dan eens hulp in. En het hoeft niet eens duur te zijn. Zo kunnen we bijvoorbeeld een uurtje telefonisch van advies voorzien, of een aantal berichten voor je maken. Je bepaalt zelf hoeveel hulp je wilt en wat je hiervoor betaalt.

Meer weten?

Meer informatie over social media ondersteuning

Lees verder

Gebruik SSL explodeert

17-07-2017

Sinds Google in 2015 begon met het meenemen van SSL-certificaten in de ranking is het aantal certificaten in de .nl-zone geëxplodeerd. In de afgelopen 12 maanden nam het totaal aantal .nl-websites met een certificaat toe van 82.000 naar 390.000. Van de .nl-webshops zijn er 45.000 beveiligd met SSL. Dat meldt SIDN, de organisatie die in Nederland de domeinregistratie beheert.

Controleer hier of je website of webwinkel al over een beveiligde verbinding beschikt.

 

Lees ook: 

De noodzaak van een beveiligde verbinding

Lees verder

Tips voor teksten die werken

09-07-2017

Tja, daar zit je dan, op zoek naar inspiratie voor je tekst. Of het nu een folder, persbericht, advertentie of redactioneel stukje is. Het kan lastig zijn de goede woorden te vinden. Als vakman of vakvrouw ontbreekt het je soms simpelweg aan tijd of expertise om een goed en pakkend bericht over je product of dienst te maken.

Daarom hieronder een aantal tips voor het pakkend op papier zetten van je boodschap:
 

  • Weet je niet hoe je een goede tekst opbouwt? Gebruik de AIDA formule als rode draad.   
    • Aandacht grijpen (pakkende titel)
    • Interesse wekken (eerste alinea, lezer aanspreken)
    • Desire (behoefte opwekken, niet voor elke tekst relevant)
    • Action (actie ondernemen zoals een reactie achterlaten/delen op Twitter/Facebook)
  • maak korte zinnen, hoe korter hoe beter
  • schrap twijfelwoorden als misschien, eventueel, mogelijk, wellicht en waarschijnlijk
  • schrijven is schrappen, lees de tekst na een dag nog eens door en schrap overbodige zaken.
    Overbodige lidwoorden, voorzetsels, zelfstandig naamwoorden: schrappen!

Natuurlijk kun je het beste zelf uitleggen wat je bedrijf of producten nu zo uniek maken. Mocht je daar niet uit komen, we helpen je graag. Wil je meer tips per mail ontvangen, laat het weten. Stuur een email naar: cc4u@xs4all.nl

Veel schrijfsucces,

 

Carla Hoogland

Lees verder

Meten is weten

02-07-2017

Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Aan de hand van deze informatie kan een webmaster eventuele reclamecampagnes of zelfs delen van de website aanpassen aan het gedrag van de bezoeker.

Google Analytics is nauw verbonden met Google Adwords, hierdoor is het voor een webmaster eenvoudig om reclamecampagnes te beheren en zo nodig aan te passen. Zoals alle diensten van Google, betaalt de gebruiker niet met geld maar met prijsgave van alle mogelijke gegevens van zichzelf en in dit geval ook die van zijn klanten.

Enkele belangrijke functies binnen Google Analytics worden op het dashboard weergegeven, dit zijn onder andere:

  • Aantal bezoeken: Het totaal aantal bezoeken aan de website sinds de start van de meting met Google Analytics
  • Paginaweergaves: Het totaal aantal pagina’s dat is weergegeven sinds de start van de meting met Google Analytics
  • Bouncepercentage: Het gemiddelde aantal bezoekers dat de website verlaat na één pagina, voorheen ook wel bekend als het “weigeringspercentage”. Andere webstatistieksystemen noemen dit ook wel de “slipratio” of “bounce rate”. Een hoog bouncepercentage geeft volgens Google aan dat de bestemmingspagina niet genoeg uitnodigt om de pagina verder te doorzoeken. Een bouncepercentage tussen 40 en 60% is over het algemeen normaal voor een website.
  • Gemiddelde tijd op de site: De gemiddelde tijd die de bezoeker op de website doorbrengt.

Daarnaast geeft Google Analytics ook duidelijk aan hoe de bezoekers op de website komen. Dit kan zeer belangrijke gegevens opleveren met betrekking tot de vindbaarheid van de website in de zoekmachine van Google.

Bron Wikipedia

Op support.HeyDo.online kun je lezen hoe je een Google Analytics account kunt aanmaken.

Lees verder

Welke gegevens van jou zijn zichtbaar via Facebook

22-06-2017

Er is veel meer zichtbaar op facebook dan we denken. Niet alles is misschien gewenst dat het zichtbaar is of blijft voor iedereen. Nu is er een handig programma beschikbaar die precies laat zien wat voor iedereen zichtbaar, dit programma heet: Stalkscan. Klinkt eng? Is het ook. Zeker nu we recent weer herinnerd zijn aan het feit dat het niet handig is om eventueel onhandige foto's of video's te hebben slingeren die door onbedoelde ogen gezien kunnen worden.

Lees verder

Valkuilen Social Media

18-06-2017

Het succes van een social media marketing strategie is niet gegarandeerd. Er zijn enkele factoren die een social media marketing strategie kunnen maken of breken. Hieronder een kort overzicht:

Eenzijdige communicatie

Een veel voorkomende fout met social media marketing is dat bedrijven eenzijdig communicatie zenden. In andere woorden; er is geen interactie met de klant. Wanneer je klanten geen kans krijgen om met jou in gesprek te gaan loop je het risico hen kwijt te raken.

Social media, het woord zegt het al, is een sociaal medium. Enkel zenden van informatie is niet genoeg, het gaat juist om de interactie met je doelgroep. Ga je niet goed om met vragen of reageer je niet of laat? Dan kan dit negatief uitpakken voor je imago. De kracht van social media is het bereik. Je kan dus heel snel heel veel mensen bereiken, maar je kan ook heel snel bij veel mensen negatief naar voren komen als je niet snel en correct om gaat met vragen of opmerkingen.

Blijf dicht bij jezelf

Op social media zijn verschillende doelgroepen aanwezig. Probeer als merk-zijnde niet naast je schoenen te lopen om aan te sluiten bij bijvoorbeeld de jongere doelgroep. Blijf dicht bij jezelf, blijf wie je bent. Dit klinkt logisch maar soms proberen bedrijven zich nét wat hipper te gedragen op social media dan zij eigenlijk zijn. Wanneer je niet authentiek overkomt word je al snel niet serieus genomen.

Bron: Sohosted

Lees verder

De invloed van beautybloggers

12-06-2017

Het aantal beautybloggers en -vloggers is enorm. Google maar eens op 'beauty blog' en je weet niet meer waar je moet beginnen. Deze manier van kennis delen, jezelf als fan of expert promoten en ervaringen delen van nieuwe producten of tools trekt wereldwijd iedere dag miljoenen bezoekers. De eigenaren van deze sites & youtubekanalen variëren van meisjes van 14 die helemaal into beauty zijn tot professionals die écht weten waar ze over praten en kennis willen delen. En het is geen Amerikaans tafereel waar wij Nederlanders te nuchter voor zijn. De zogenaamde influencers hebben ook in Nederland honderdduizenden kijkers die lid zijn van de kanalen en bij iedere nieuwe tutorial of testvlog aan de digitale lippen van de vlogger hangen. Hoeveel invloed hebben al deze blogs en vlogs op de beautymarkt?

Serieus geld

De echte influencers vertegenwoordigen met hun kanalen serieus geld. Volgens het vakblad voor online marketing wist Nikkie Tutorials met haar kanaal in twee maanden zo’n negentien miljoen euro aan PR-waarde te genereren. Ze heeft als professioneel visagist een enorm sociaal bereik met haar video’s. En dat is interessant voor bedrijven in de beautybranche die potentiële klanten willen bereiken. Advertentiebudgetten die voorheen alleen naar printmedia of televisie gingen, worden nu voor een belangrijk deel ingezet op de kanalen van populaire beautybloggers en -vloggers. Of in de vlogs van andere influencers (denk aan BN-ers, fashion-, lifestyle-, fitness- of healthbloggers of vloggers die zich specifiek richten op doelgroepen als moeders, vrouwen boven de veertig, hoogopgeleide vrouwen in het bedrijfsleven, et cetera. Waar je vroeger als cosmeticamerk je product alleen liet testen door redacties in de tijdschrift, koop je nu ook ‘reclame' in bij bloggers en vloggers. De advertentiebanners, pop-ups en video’s zijn op de populaire sites even aanwezig als bij een site als nu.nl. Zoals gezegd: er gaat serieus geld om in deze markt.

Professionele beautybranche

Waar het in het grote gros van alle beautyblogs en vlogkanalen aan ontbreekt is vakinhoudelijke kennis. Het zijn de cosmetica- en make-upmerken die voor de consument gemakkelijk te koop zijn bij de drogist of natuurlijk online via de vlogger, die worden gepromoot. De hoogwaardige professionele huidverzorgingsmerken of nagelproducten die je alleen via een professional kunt aanschaffen, komen in mindere mate voorbij in alle communicatie. Een goede vlogger die met inhoudelijke kennis over huidverbetering laat zien wat de meerwaarde van een schoonheidsspecialist is. Visagisten en nagelstylisten inspireren elkaar wereldwijd al met vlogs van professionals, maar huidverbetering is nu eenmaal niet in één behandeling zichtbaar. Dit soort vlogs nemen dus meer tijd in beslag om gemaakt te worden en ook de trends zijn minder veranderlijk dan bij de andere vakgebieden.

Aandacht voor beauty

Het huidige aanbod aan beautyblogs, vlogs, youtubekanalen en instagramaccounts hebben veelal niet de kwaliteit of kennis die wij als vakprofessionals in huis hebben. Hier en daar kom je zelfs verschrikkelijke adviezen tegen waarvan je hoopt dat niemand ze opvolgt. Dat is het grote voordeel en nadeel van het internet: het is vrij toegankelijk voor iedereen om jezelf als beauty-expert te profileren. Waar je vroeger in een vriendenboekje als droomberoep voor later ‘juffrouw' of ‘dierenarts’ invulde, staat daar nu met kleurige letters ‘vlogger’. De aandacht voor beauty en uiterlijke verzorging is in ieder geval gunstig, zeker als meer en meer professionals hun echte vakkennis gaan delen.

Bron: www.beautyspot.nl

Lees verder

Schrijf naar 1 persoon

10-06-2017

Ieder mens wil uniek zijn en is dat ook. Niet voor niets zijn gepersonaliseerde beautybehandelingen heel populair. Het is net dat stukje extra dat je klant het gevoel geeft speciaal te zijn.

Dat geldt ook voor teksten. Schrijf je teksten niet alsof je voor je gehele doelgroep spreekt, het is geen presentatie. Je hebt juist de mogelijkheid om 1 op 1 te communiceren en daar moet je gebruik van maken. Je moet je teksten schrijven alsof je één persoon aanspreekt. Je hebt het dus over ik (jijzelf) en jij (de lezer). Door dit te doen kom je veel persoonlijker over.

Succes met schrijven!

Lees verder

Omzetgroei door cosmetica online en budgetstores

14-05-2017

Uit het Jaarverslag 2016 Nederlandse Cosmetica Vereniging  blijkt dat de diversiteit van de verkoopkanalen van cosmetica de afgelopen jaren sterk is toegenomen. De consument heeft steeds meer mogelijkheden om cosmetica aan te schaffen. Het meer traditionele kanaal zoals supermarkt, drogisterij en parfumerie is nog erg belangrijk voor de verkoop van cosmetica. Maar de verkoop via het zogenaamde alternatieve kanaal zoals e-commerce (online), budgetstores, lifestylewinkels, modewinkels, Schiphol, apotheek, schoonheidsspecialist en kapper neemt ieder jaar verder in belang toe.

IN TOTAAL 2,8 MILJARD BESTEED

Gebaseerd op onder meer de gegevens van Nielsen en GfK concludeert de NCV dat in 2016 de totale consumptieve bestedingen bijna 2,8 miljard euro bedragen en dat de totaalmarkt van cosmetica een kleine positieve ontwikkeling van ongeveer 1 a 2% laat zien, vooral ingegeven door de groei in het alternatieve kanaal. Er is ook een groei in het aantal verpakkingen gerealiseerd.

De cosmeticamarkt staat met name in omzet onder druk. Dit is deels promotie gedreven. Bijna alle deelmarkten hebben te maken met een stijging van de promotiedruk, door meer en ‘diepere’ promoties (bijvoorbeeld 1+1). Hierdoor is waarde uit de markt gevloeid. In totaal wordt in personal care 33,5% (32,1% in 2015) in promotie verkocht.

Belangrijke thema’s voor de consument blijven gezondheid, welzijn en verzorging. Bij aankoopbeslissingen zijn toegevoegde waarde en gebruiksgemak essentieel. Volgens GfK zijn er meer kopers van cosmetica in 2016 geweest dan in 2015, deze mensen kopen gemiddeld wel iets minder vaak en besteden per koper minder. Door de vergrijzing groeit het aantal kleine huishoudens (1 of 2 personen). Dit maakt dat de volume per koper afneemt.

HET BELANG 55+ CONSUMENTEN NEEMT TOE

Het grootste deel van de producten voor de persoonlijke verzorging wordt gekocht door gezinnen met kinderen. Het belang van de oudere consumenten (55+ shoppers) neemt echter sterk toe. Dit komt doordat deze groep relatief veel en een toenemend aantal cosmeticakopers bevat (meer dan 80% van alle personen in deze groep koopt persoonlijke verzorgingsproducten). Hun gemiddelde besteding aan cosmetica is toegenomen. Zij zijn hiermee een belangrijke en groeiende doelgroep! Daarnaast is er in 2016 sprake van een toename in de uitgaven van cosmetica in jonge huishoudens zonder kinderen. Ook deze groep kocht in 2016 meer cosmetica dan in 2015, en tevens is deze groep in omvang gegroeid, maar in absolute zin blijven ze nog wel achter bij de oudere consumenten.

ONDERSCHEIDENDE PRODUCTEN MET DUIDELIJKE CONSUMENTENVOORDELEN

Het laatste kwartaal van 2016 heeft een duidelijke groei laten zien ten opzichte van 2015. Het consumentenvertrouwen is fors toegenomen en daardoor ook de koopbereidheid. Aandacht is er voor gezondheid maar ook voor schoonheid. Het is daarom dat de NCV voorzichtig optimistisch is ten aanzien van de bestedingen voor cosmetica, ook al is de verwachting dat in met name het traditionele kanaal de ontwikkeling moeilijk zal zijn. Met name in omzet vanwege de te verwachte effecten van de btw-verlaging voor zonnecosmetica en tandpasta en door de blijvend toenemende promotiedruk. Dit maakt dat de consumenten zich steeds minder bewust zijn van de voordelen van een specifiek product en enkel nog vergelijken en hun aankoopbeslissing nemen op basis van de prijs. Voor het creëren van groei en toevoegen van nieuwe waarde aan de markt is het belangrijk nieuwe onderscheidende producten te blijven maken met duidelijke consumentenvoordelen.

Online zal in aandeel verder groeien vanwege het gemak en het uitgebreide assortiment. Als de consument in de winkel is (met name drogisterij/parfumerie), verwacht hij kwaliteit en goed advies.

In het Jaarverslag 2016 van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) lees je meer over de belangrijkste marktontwikkelingen. Het verslag is hier gratis te downloaden.

Bron: www.beautyspot.nl

Lees verder

Gebruik de juiste zoekwoorden

11-05-2017

"Ik word heel goed gevonden in de zoekmachine.... want als ik mijn eigen salonnaam intoets, dan sta ik bovenaan." Dat laatste zal wel kloppen, maar een nieuwe klant kent je salonnaam nog helemaal niet en zal deze dus ook nooit in de zoekmachine opzoeken. Je website vindbaar maken voor nieuwe klanten begint dus met de juiste zoekwoorden. Hoe zoekt je klant jou als zij je nog niet kent. 

Probeer allereerst in de huid van je klant te kruipen: hoe zou jij een salon of bedrijf zoeken...

De meeste mensen zoeken gericht op wat ze willen kopen of doen. Stel iemand wil een schoonheidsbehandeling ondergaan, dan kan je klant zoeken op schoonheidssalon, op schoonheidsspecialiste of op schoonheidsbehandeling. In het ideale geval zorg je ervoor dat al deze zoektermen in je website voorkomen, maar als je dan toch moet kiezen, kies dan de meest gebruikte zoekterm. 

Google heeft een handig programmaatje waarmee je de zoekopdrachten kunt vergelijken. Zo weet je altijd welke woorden in de afgelopen jaren het meeste gebruikt is. Ik heb de zoekopdrachten: schoonheidssalon en schoonheidsspecialiste in dat programma eens naast elkaar neergelegd en hieruit blijkt dat ik beter het zoekwoord schoonheidssalon kan gebruiken.

Bekijk hier de resultaten en bekijk hoe deze tool jouw website beter vindbaar kan maken.

Lees verder

Wat levert Social Media Marketing op?

08-05-2017

Het inzetten van social media voor meer bezoekers op je website kan leiden tot zowel directe als indirecte bezoekers.

Directe bezoekers
Wanneer je Facebook pagina voldoende likes heeft kun je deze inzetten voor allerlei zaken. Naast het helpen van klanten kun je Facebook ook inzetten als nieuwskanaal. Heb je een nieuw blogartikel geschreven of een interessant nieuw product? Deel deze dan op Facebook d.m.v. een link naar je blogartikel of product. Op die manier kan je directe bezoekers trekken naar je website. Daarnaast kun je het gesprek aangaan met je klanten door bijvoorbeeld vragen te beantwoorden die de lezer heeft naar aanleiding van je bericht.

Directe bezoekers zijn eenvoudig in Google Analytics te meten. Door als secundaire dimensie bron/medium te selecteren kun je zien hoeveel bezoekers via bijvoorbeeld Facebook.com of t.co (Twitter) zijn gekomen. Daarnaast kun je via het menu-item Acquisitie -> sociaal precies zien hoeveel bezoekers en conversies elk sociaal netwerk heeft opgeleverd.

Indirecte bezoekers
Facebook en andere social media kanalen kunnen daarnaast zorgen voor veel indirecte bezoekers. Door regelmatig interessante berichten te plaatsen op social media blijf je in beeld bij je (potentiële) klanten. Hierdoor zullen ze eerder geneigd zijn om naar jouw website gaan wanneer ze iets nodig hebben wat jij aanbiedt. Je naamsbekendheid neemt dus toe. De bron van indirecte bezoekers zijn helaas niet in Google Analytics te meten omdat indirecte bezoekers meestal direct gaan naar je website.

Betere relatie met je klant
Wanneer je social media op de juiste manier inzet kan dit erg positief uitpakken. Geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen bij je bedrijf of organiseer een leuke prijsvraag. Daarnaast kun je via social media je klanten heel snel helpen wanneer er vragen of klachten zijn (dus service verlenen). Klanten die je vervolgens bedanken voor de snelle service hebben een positieve impact op je imago als bedrijf wat indirect weer zorgt voor meer meer omzet. Op die manier kun je de relatie met je klanten verbeteren en je klanttevredenheid (met als resultaat ook omzetverhoging) naar een hoger niveau tillen.

Bron: Sohosted

Lees verder