Kennisbank

Wat is de beste tijd om een Facebook bericht te plaatsen?

25-09-2017

Je plaatst leuke berichten over je beautysalon op Facebook, maar je posts worden niet genoeg bekeken. Hoe zorg je ervoor dat je berichten meer onder de aandacht komen? Dit kan je bijvoorbeeld doen door je social media berichten op het juiste moment te plaatsen. In dit artikel leg ik je uit hoe je dit moet doen.

Wanneer is je doelgroep online?

Het is heel belangrijk om te kijken wanneer de volgers van je beautysalon online zijn. Je wilt natuurlijk niet hebben dat je een bericht over een leuke actie plaatst, die niemand te zien krijgt. Elke Facebookpagina heeft andere volgers, die op andere tijden online zijn. Bekijken wanneer jouw doelgroep online is, doe je als volgt:

1. Ga naar je bedrijfspagina

2. Ga naar statistieken (of insights als je facebook in het Engels hebt)

3. Klik op berichten

Nu kun je in de grafieken aflezen op welke dagen de meeste volgers online zijn. In het voorbeeld in de afbeelding is het verschil klein. Op vrijdag, zaterdag en zondag zijn de meeste volgers online. Als je nu met je muis op de dag staat, kun je zien hoe laat je volgers online zijn op de dagen.

In het voorbeeld zijn de volgers vanaf negen uur in de ochtend online. Voor die tijd iets posten heeft weinig zin, omdat je berichten dan nauwelijks worden bekeken.

Algemene richtlijnen

Naast het onderzoeken wanneer je eigen doelgroep online is, zijn er standaard richtlijnen waar je je aan kunt houden. De algemene richtlijn is om Facebook berichten aan het begin van de middag te plaatsen, ongeveer tussen één en vier uur.

Wil je dat meer mensen je Facebook posts delen? Of wil je graag dat mensen op je post klikken om de link te bekijken? De algemene richtlijn voor de meeste shares is om je bericht om één uur in de middag te plaatsen. Als je meer klikken wilt, kun je je bericht het beste om drie uur in de middag plaatsen.

De beste tijd voor jouw beautysalon

De tijden die ik hierboven noemden zijn algemene richtlijnen. Het kan natuurlijk zijn dat jouw beautysalon volgers heeft die vooral ’s avonds online zijn. Dit verschilt per Facebookpagina. Natuurlijk kunnen de tijden veranderen. Het is daarom goed om je statistieken in de gaten te houden. De kans is bijvoorbeeld groot dat je volgers in de vakantieperiode op hele andere tijden online zijn. En dat is natuurlijk juist de periode waarin je doelgroep tijd kan vrijmaken om je beautysalon te bezoeken.

Lees verder

Zo herken je phishingmails

18-09-2017

Steeds meer consumenten ontvangen nepmails (valse e-mails, phishingmails) waarin criminelen zich voordoen als een overheidsinstelling, bank of bedrijf. De nepmails ogen steeds geloofwaardiger, waardoor nog heel wat mensen erin tuinen. 

De Consumentenbond zet 9 tips op een rij waaraan je een valse e-mail kan herkennen. 

 

1. Bij twijfel: kijk op internet

Twijfel je of een e-mail echt is, kijk dan op fraudehelpdesk.nl of opgelicht.avrotros.nl of hij daar genoemd wordt. Is dit niet zo, wacht dan en controleer een dag later nogmaals. Je kunt ook de geclaimde afzender bellen.

 

2. Herken foute links

Op je pc of laptop kan je met je muispijltje boven een link zweven. Linksonder op het scherm of vlak boven de muiscursor verschijnt het webadres waarnaar de link verwijst. Op je smartphone of tablet kan je zien naar welke site de link echt verwijst door de link lang in te drukken.

​Een correct webadres bestaat uit de naam van het bedrijf, gevolgd door een punt en daarna vaak nl of soms com. Samen wordt dit de domeinnaam genoemd, bijvoorbeeld: consumentenbond.nl. Extra tekst vóór de domeinnaam moet gescheiden zijn met een punt.

Extra tekst achter de domeinnaam moet gescheiden zijn door een schuine streep (‘/’). Valse webadressen zijn bijvoorbeeld login-consumentenbond.nl (geen punt voor de domeinnaam) en abnamro.nl.nieuwsbrief2016.nl (geen ‘/’ achter de domeinnaam).

Bij twijfel: typ zelf het bekende webadres in de browser en log daar in bij de beveiligde omgeving om bankzaken of facturen te bekijken.

 

3. Let op marketingbedrijven

Veel bedrijven huren marketingbureaus in voor hun mailverzending. Dat is verwarrend. Je ziet dan het adres van dat marketingbureau, bijvoorbeeld: bedrijfsnaam.client.mailplus.nl/bdf3636/25b. Mailplus.nl is hier het e-mailbedrijf. Veel gebruikt zijn ook: e-mark.nl, e-village.nl, list-manage.com, tripolis.com, picsrv.net en webpower.nl. Vertrouw bij banken geen afwijkende webadressen.

 

4. Verdachte afzenders en onderwerpen

Extra aandacht verdienen mails met onderwerpen als bankzaken, incasso’s, vorderingen, boetes, facturen, gemiste pakketleveringen, printerscans en autoschademelding. Veelvoorkomende thema's bij nepmails bij bank- of creditcardzaken zijn bijvoorbeeld een 'beveiligingsprobleem' of het aanvragen van een nieuwe betaalpas.

 

5. Kwaadaardige bijlagen

Veel e-mailbijlagen bevatten malware. De volgende bestandstypen zijn extra verdacht als ze in een mailbijlage staan:

  • .zip: een zip-bestand wordt gebruikt om de inhoud (vaak een .exe-bestand) te maskeren.
  • .exe: een programmaatje, nagenoeg altijd foute boel.
  • .js .ink .wsf .scr .jar: Nooit openen! Ze bevatten scripts die malware downloaden.
  • .doc: een Word-document. Standaard niet gevaarlijk, maar als het bestand na openen vraagt om het inschakelen van macro’s, doe dat dan niet.

Helaas zijn de extensies (zoals .exe) in Windows standaard verborgen. Schakel bestandextensies in, zodat je ziet om wat voor bestand het gaat. Typ Windowstoets + R, typ in het venster "control folders" en druk op Enter. In het tabblad Weergave verwijder je het vinkje voor ‘Extensies voor bekende bestandstypen verbergen’.

 

6. Check de afzender

Een vreemd e-mailadres als afzender is vaak een aanwijzing voor phishing. Een fout e-mailadres herken je op vergelijkbare wijze als een foute link. Het deel achter het @-teken moet eindigen op de domeinnaam. De tekst voor de domeinnaam moet gescheiden zijn met een punt. Goed: nieuwsbrief@mail.ing.nl Fout: nieuwsbrief@emaillogin-ing.nl. 

Let op: een goed uitziend e-mailadres geeft geen garanties, een beetje slimme oplichter kan elk e-mailadres als afzender laten zien, zelfs je eigen adres.

 

7. Onpersoonlijke aanhef

Pas op bij een aanhef als "Geachte klant" als het om betaal- of bankzaken gaat. Een persoonlijke aanhef is echter geen garantie voor een goede e-mail. Criminelen gebruiken soms namelijk bij hacks buitgemaakte persoonsgegevens.

 

8. Taalfouten

Het gros van de phishingmails bevat taal- en/of typfouten.

 

9. Fout rekeningnummer

Staat er in een e-mail een rekeningnummer, controleer dit dan op de echte website van het bedrijf. Banken controleren niet of een rekeningnummer bij de begunstigde hoort.

Door: Consumentenbond

Lees verder

Inkoppers

03-09-2017

Waarom gebruik je titels en koppen? Om aandacht te trekken? Om nieuwsgierigheid te kweken? Als belofte van wat er gaat komen? Of om je lezer te verleiden door te lezen? Waarschijnlijk allemaal! Toch liegen de statistieken er niet om: 8 van de 10 mensen lezen de titel wel, maar slechts 2 van de 10 lezen ook de rest van de tekst.

Het kan genadeloos mis gaan met koppen en titels. Als je lezer niet wordt geprikkeld door je titel, leest hij je tekst helemaal niet. En heb je voor niets je best gedaan.

Veel mensen denken dat je talent moet hebben om een goede kop te kunnen maken. Maar talent is echt niet nodig. Inspiratie evenmin. Iedereen kan het leren. Hieronder drie tips:

1. Focus op de voordelen die je lezer kan behalen door je tekst te lezen.
   (Meer energie met goede voeding)

2. Laat in je titel zien welk probleem je oplost
  (10 tips om je huid te verbeteren)

3. Stel een vraag
 (Hoe kun je afvallen en toch alles blijven eten wat je wilt?)

Succes met de inkoppers!

Lees verder

Wat moet ik op Facebook posten?

24-07-2017

Frustrerend, je wilt een nieuw bericht op Facebook plaatsen en je weet maar niet wat het moet worden. Terwijl je na zit te denken, blijf je maar naar het lege veld op je scherm staren. Herkenbaar?

We horen vaak van onze klanten dat het lastig is om Facebook berichten te bedenken. Welk bericht zou het beter doen, een stuk tekst over microdermabrasie of een uitleg over alle behandelingen die je aanbiedt?

Weet je welke berichten het écht goed doen op Facebook?

De berichten die jouw volgers graag willen zien. Sad but true, meestal zitten je volgers helemaal niet te wachten op lange berichten vol informatie. Wil je een Facebook bericht maken die het goed doet? Volg dan eens dit stappenplan:

 

1. Wie is je doelgroep?

Voor welke doelgroep maak je je bericht? Zijn dit vooral mannen of vrouwen? In welke leeftijdscategorie bevinden je volgers zich?

Probeer je in te leven in deze doelgroep. Misschien val je zelf ook wel in deze doelgroep. Wat voor soort berichten zou je leuk vinden om te zien? Veel informatie over een specifieke behandeling, inclusief niet uit te spreken vaktermen? Of een luchtig, leuk bericht?

 

2. It’s all about you

Over het algemeen zit je doelgroep niet te wachten op algemene berichten. Ze volgen jouw salon op Facebook, omdat ze graag op de hoogte blijven van jou en jouw salon. Ja zeker, ze volgen je salon op Facebook omdat ze niet alleen fan van jouw salon zijn, maar ook van jou!

Heb je een cursus gevolgd? Post gerust een foto van jezelf met je diploma + een leuk berichtje. Probeer het eens, wedden dat je bericht likes krijgt? 

 

3. Meten is weten

Probeer eens wat verschillende berichten uit. Je kunt daarna bekijken waarin de goede berichten hetzelfde zijn. Doen de korte berichten het vooral goed? Of de berichten waaraan je een video hebt toegevoegd? Probeer het uit, en bekijk welke berichten bij jouw doelgroep in de smaak vallen.

 

4. Vermijd een overkill aan reclame

Wil je graag aantonen welke diensten je uitvoert? Of hoe goed je bent in je vak? In plaats van een bericht te maken die als reclame overkomt op je volgers, kun je dit ook op een andere manier aantonen.

Plaats bijvoorbeeld eens een handige tip of een leuke foto van een tevreden klant.

Door tips en leuke berichten te posten, creëer je een band met je volgers & kun je aantonen dat je goed bent in je vak. Win-win situatie!

 

5. Schakel hulp in

Lukt het je met deze tips nog niet helemaal om goede berichten te bedenken? Of zorgen de berichten niet voor voldoende likes, reacties en shares? Schakel dan eens hulp in. En het hoeft niet eens duur te zijn. Zo kunnen we bijvoorbeeld een uurtje telefonisch van advies voorzien, of een aantal berichten voor je maken. Je bepaalt zelf hoeveel hulp je wilt en wat je hiervoor betaalt.

Meer weten?

Meer informatie over social media ondersteuning

Lees verder

Gebruik SSL explodeert

18-07-2017

Sinds Google in 2015 begon met het meenemen van SSL-certificaten in de ranking is het aantal certificaten in de .nl-zone geëxplodeerd. In de afgelopen 12 maanden nam het totaal aantal .nl-websites met een certificaat toe van 82.000 naar 390.000. Van de .nl-webshops zijn er 45.000 beveiligd met SSL. Dat meldt SIDN, de organisatie die in Nederland de domeinregistratie beheert.

Controleer hier of je website of webwinkel al over een beveiligde verbinding beschikt.

 

Lees ook: 

De noodzaak van een beveiligde verbinding

Lees verder

Tips voor teksten die werken

10-07-2017

Tja, daar zit je dan, op zoek naar inspiratie voor je tekst. Of het nu een folder, persbericht, advertentie of redactioneel stukje is. Het kan lastig zijn de goede woorden te vinden. Als vakman of vakvrouw ontbreekt het je soms simpelweg aan tijd of expertise om een goed en pakkend bericht over je product of dienst te maken.

Daarom hieronder een aantal tips voor het pakkend op papier zetten van je boodschap:
 

  • Weet je niet hoe je een goede tekst opbouwt? Gebruik de AIDA formule als rode draad.   
    • Aandacht grijpen (pakkende titel)
    • Interesse wekken (eerste alinea, lezer aanspreken)
    • Desire (behoefte opwekken, niet voor elke tekst relevant)
    • Action (actie ondernemen zoals een reactie achterlaten/delen op Twitter/Facebook)
  • maak korte zinnen, hoe korter hoe beter
  • schrap twijfelwoorden als misschien, eventueel, mogelijk, wellicht en waarschijnlijk
  • schrijven is schrappen, lees de tekst na een dag nog eens door en schrap overbodige zaken.
    Overbodige lidwoorden, voorzetsels, zelfstandig naamwoorden: schrappen!

Natuurlijk kun je het beste zelf uitleggen wat je bedrijf of producten nu zo uniek maken. Mocht je daar niet uit komen, we helpen je graag. Wil je meer tips per mail ontvangen, laat het weten. Stuur een email naar: cc4u@xs4all.nl

Veel schrijfsucces,

 

Carla Hoogland

Lees verder

Meten is weten

03-07-2017

Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Aan de hand van deze informatie kan een webmaster eventuele reclamecampagnes of zelfs delen van de website aanpassen aan het gedrag van de bezoeker.

Google Analytics is nauw verbonden met Google Adwords, hierdoor is het voor een webmaster eenvoudig om reclamecampagnes te beheren en zo nodig aan te passen. Zoals alle diensten van Google, betaalt de gebruiker niet met geld maar met prijsgave van alle mogelijke gegevens van zichzelf en in dit geval ook die van zijn klanten.

Enkele belangrijke functies binnen Google Analytics worden op het dashboard weergegeven, dit zijn onder andere:

  • Aantal bezoeken: Het totaal aantal bezoeken aan de website sinds de start van de meting met Google Analytics
  • Paginaweergaves: Het totaal aantal pagina’s dat is weergegeven sinds de start van de meting met Google Analytics
  • Bouncepercentage: Het gemiddelde aantal bezoekers dat de website verlaat na één pagina, voorheen ook wel bekend als het “weigeringspercentage”. Andere webstatistieksystemen noemen dit ook wel de “slipratio” of “bounce rate”. Een hoog bouncepercentage geeft volgens Google aan dat de bestemmingspagina niet genoeg uitnodigt om de pagina verder te doorzoeken. Een bouncepercentage tussen 40 en 60% is over het algemeen normaal voor een website.
  • Gemiddelde tijd op de site: De gemiddelde tijd die de bezoeker op de website doorbrengt.

Daarnaast geeft Google Analytics ook duidelijk aan hoe de bezoekers op de website komen. Dit kan zeer belangrijke gegevens opleveren met betrekking tot de vindbaarheid van de website in de zoekmachine van Google.

Bron Wikipedia

Op support.HeyDo.online kun je lezen hoe je een Google Analytics account kunt aanmaken.

Lees verder

Welke gegevens van jou zijn zichtbaar via Facebook

23-06-2017

Er is veel meer zichtbaar op facebook dan we denken. Niet alles is misschien gewenst dat het zichtbaar is of blijft voor iedereen. Nu is er een handig programma beschikbaar die precies laat zien wat voor iedereen zichtbaar, dit programma heet: Stalkscan. Klinkt eng? Is het ook. Zeker nu we recent weer herinnerd zijn aan het feit dat het niet handig is om eventueel onhandige foto's of video's te hebben slingeren die door onbedoelde ogen gezien kunnen worden.

Lees verder

Valkuilen Social Media

19-06-2017

Het succes van een social media marketing strategie is niet gegarandeerd. Er zijn enkele factoren die een social media marketing strategie kunnen maken of breken. Hieronder een kort overzicht:

Eenzijdige communicatie

Een veel voorkomende fout met social media marketing is dat bedrijven eenzijdig communicatie zenden. In andere woorden; er is geen interactie met de klant. Wanneer je klanten geen kans krijgen om met jou in gesprek te gaan loop je het risico hen kwijt te raken.

Social media, het woord zegt het al, is een sociaal medium. Enkel zenden van informatie is niet genoeg, het gaat juist om de interactie met je doelgroep. Ga je niet goed om met vragen of reageer je niet of laat? Dan kan dit negatief uitpakken voor je imago. De kracht van social media is het bereik. Je kan dus heel snel heel veel mensen bereiken, maar je kan ook heel snel bij veel mensen negatief naar voren komen als je niet snel en correct om gaat met vragen of opmerkingen.

Blijf dicht bij jezelf

Op social media zijn verschillende doelgroepen aanwezig. Probeer als merk-zijnde niet naast je schoenen te lopen om aan te sluiten bij bijvoorbeeld de jongere doelgroep. Blijf dicht bij jezelf, blijf wie je bent. Dit klinkt logisch maar soms proberen bedrijven zich nét wat hipper te gedragen op social media dan zij eigenlijk zijn. Wanneer je niet authentiek overkomt word je al snel niet serieus genomen.

Bron: Sohosted

Lees verder

De invloed van beautybloggers

13-06-2017

Het aantal beautybloggers en -vloggers is enorm. Google maar eens op 'beauty blog' en je weet niet meer waar je moet beginnen. Deze manier van kennis delen, jezelf als fan of expert promoten en ervaringen delen van nieuwe producten of tools trekt wereldwijd iedere dag miljoenen bezoekers. De eigenaren van deze sites & youtubekanalen variëren van meisjes van 14 die helemaal into beauty zijn tot professionals die écht weten waar ze over praten en kennis willen delen. En het is geen Amerikaans tafereel waar wij Nederlanders te nuchter voor zijn. De zogenaamde influencers hebben ook in Nederland honderdduizenden kijkers die lid zijn van de kanalen en bij iedere nieuwe tutorial of testvlog aan de digitale lippen van de vlogger hangen. Hoeveel invloed hebben al deze blogs en vlogs op de beautymarkt?

Serieus geld

De echte influencers vertegenwoordigen met hun kanalen serieus geld. Volgens het vakblad voor online marketing wist Nikkie Tutorials met haar kanaal in twee maanden zo’n negentien miljoen euro aan PR-waarde te genereren. Ze heeft als professioneel visagist een enorm sociaal bereik met haar video’s. En dat is interessant voor bedrijven in de beautybranche die potentiële klanten willen bereiken. Advertentiebudgetten die voorheen alleen naar printmedia of televisie gingen, worden nu voor een belangrijk deel ingezet op de kanalen van populaire beautybloggers en -vloggers. Of in de vlogs van andere influencers (denk aan BN-ers, fashion-, lifestyle-, fitness- of healthbloggers of vloggers die zich specifiek richten op doelgroepen als moeders, vrouwen boven de veertig, hoogopgeleide vrouwen in het bedrijfsleven, et cetera. Waar je vroeger als cosmeticamerk je product alleen liet testen door redacties in de tijdschrift, koop je nu ook ‘reclame' in bij bloggers en vloggers. De advertentiebanners, pop-ups en video’s zijn op de populaire sites even aanwezig als bij een site als nu.nl. Zoals gezegd: er gaat serieus geld om in deze markt.

Professionele beautybranche

Waar het in het grote gros van alle beautyblogs en vlogkanalen aan ontbreekt is vakinhoudelijke kennis. Het zijn de cosmetica- en make-upmerken die voor de consument gemakkelijk te koop zijn bij de drogist of natuurlijk online via de vlogger, die worden gepromoot. De hoogwaardige professionele huidverzorgingsmerken of nagelproducten die je alleen via een professional kunt aanschaffen, komen in mindere mate voorbij in alle communicatie. Een goede vlogger die met inhoudelijke kennis over huidverbetering laat zien wat de meerwaarde van een schoonheidsspecialist is. Visagisten en nagelstylisten inspireren elkaar wereldwijd al met vlogs van professionals, maar huidverbetering is nu eenmaal niet in één behandeling zichtbaar. Dit soort vlogs nemen dus meer tijd in beslag om gemaakt te worden en ook de trends zijn minder veranderlijk dan bij de andere vakgebieden.

Aandacht voor beauty

Het huidige aanbod aan beautyblogs, vlogs, youtubekanalen en instagramaccounts hebben veelal niet de kwaliteit of kennis die wij als vakprofessionals in huis hebben. Hier en daar kom je zelfs verschrikkelijke adviezen tegen waarvan je hoopt dat niemand ze opvolgt. Dat is het grote voordeel en nadeel van het internet: het is vrij toegankelijk voor iedereen om jezelf als beauty-expert te profileren. Waar je vroeger in een vriendenboekje als droomberoep voor later ‘juffrouw' of ‘dierenarts’ invulde, staat daar nu met kleurige letters ‘vlogger’. De aandacht voor beauty en uiterlijke verzorging is in ieder geval gunstig, zeker als meer en meer professionals hun echte vakkennis gaan delen.

Bron: www.beautyspot.nl

Lees verder

Schrijf naar 1 persoon

11-06-2017

Ieder mens wil uniek zijn en is dat ook. Niet voor niets zijn gepersonaliseerde beautybehandelingen heel populair. Het is net dat stukje extra dat je klant het gevoel geeft speciaal te zijn.

Dat geldt ook voor teksten. Schrijf je teksten niet alsof je voor je gehele doelgroep spreekt, het is geen presentatie. Je hebt juist de mogelijkheid om 1 op 1 te communiceren en daar moet je gebruik van maken. Je moet je teksten schrijven alsof je één persoon aanspreekt. Je hebt het dus over ik (jijzelf) en jij (de lezer). Door dit te doen kom je veel persoonlijker over.

Succes met schrijven!

Lees verder

Omzetgroei door cosmetica online en budgetstores

15-05-2017

Uit het Jaarverslag 2016 Nederlandse Cosmetica Vereniging  blijkt dat de diversiteit van de verkoopkanalen van cosmetica de afgelopen jaren sterk is toegenomen. De consument heeft steeds meer mogelijkheden om cosmetica aan te schaffen. Het meer traditionele kanaal zoals supermarkt, drogisterij en parfumerie is nog erg belangrijk voor de verkoop van cosmetica. Maar de verkoop via het zogenaamde alternatieve kanaal zoals e-commerce (online), budgetstores, lifestylewinkels, modewinkels, Schiphol, apotheek, schoonheidsspecialist en kapper neemt ieder jaar verder in belang toe.

IN TOTAAL 2,8 MILJARD BESTEED

Gebaseerd op onder meer de gegevens van Nielsen en GfK concludeert de NCV dat in 2016 de totale consumptieve bestedingen bijna 2,8 miljard euro bedragen en dat de totaalmarkt van cosmetica een kleine positieve ontwikkeling van ongeveer 1 a 2% laat zien, vooral ingegeven door de groei in het alternatieve kanaal. Er is ook een groei in het aantal verpakkingen gerealiseerd.

De cosmeticamarkt staat met name in omzet onder druk. Dit is deels promotie gedreven. Bijna alle deelmarkten hebben te maken met een stijging van de promotiedruk, door meer en ‘diepere’ promoties (bijvoorbeeld 1+1). Hierdoor is waarde uit de markt gevloeid. In totaal wordt in personal care 33,5% (32,1% in 2015) in promotie verkocht.

Belangrijke thema’s voor de consument blijven gezondheid, welzijn en verzorging. Bij aankoopbeslissingen zijn toegevoegde waarde en gebruiksgemak essentieel. Volgens GfK zijn er meer kopers van cosmetica in 2016 geweest dan in 2015, deze mensen kopen gemiddeld wel iets minder vaak en besteden per koper minder. Door de vergrijzing groeit het aantal kleine huishoudens (1 of 2 personen). Dit maakt dat de volume per koper afneemt.

HET BELANG 55+ CONSUMENTEN NEEMT TOE

Het grootste deel van de producten voor de persoonlijke verzorging wordt gekocht door gezinnen met kinderen. Het belang van de oudere consumenten (55+ shoppers) neemt echter sterk toe. Dit komt doordat deze groep relatief veel en een toenemend aantal cosmeticakopers bevat (meer dan 80% van alle personen in deze groep koopt persoonlijke verzorgingsproducten). Hun gemiddelde besteding aan cosmetica is toegenomen. Zij zijn hiermee een belangrijke en groeiende doelgroep! Daarnaast is er in 2016 sprake van een toename in de uitgaven van cosmetica in jonge huishoudens zonder kinderen. Ook deze groep kocht in 2016 meer cosmetica dan in 2015, en tevens is deze groep in omvang gegroeid, maar in absolute zin blijven ze nog wel achter bij de oudere consumenten.

ONDERSCHEIDENDE PRODUCTEN MET DUIDELIJKE CONSUMENTENVOORDELEN

Het laatste kwartaal van 2016 heeft een duidelijke groei laten zien ten opzichte van 2015. Het consumentenvertrouwen is fors toegenomen en daardoor ook de koopbereidheid. Aandacht is er voor gezondheid maar ook voor schoonheid. Het is daarom dat de NCV voorzichtig optimistisch is ten aanzien van de bestedingen voor cosmetica, ook al is de verwachting dat in met name het traditionele kanaal de ontwikkeling moeilijk zal zijn. Met name in omzet vanwege de te verwachte effecten van de btw-verlaging voor zonnecosmetica en tandpasta en door de blijvend toenemende promotiedruk. Dit maakt dat de consumenten zich steeds minder bewust zijn van de voordelen van een specifiek product en enkel nog vergelijken en hun aankoopbeslissing nemen op basis van de prijs. Voor het creëren van groei en toevoegen van nieuwe waarde aan de markt is het belangrijk nieuwe onderscheidende producten te blijven maken met duidelijke consumentenvoordelen.

Online zal in aandeel verder groeien vanwege het gemak en het uitgebreide assortiment. Als de consument in de winkel is (met name drogisterij/parfumerie), verwacht hij kwaliteit en goed advies.

In het Jaarverslag 2016 van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) lees je meer over de belangrijkste marktontwikkelingen. Het verslag is hier gratis te downloaden.

Bron: www.beautyspot.nl

Lees verder

Gebruik de juiste zoekwoorden

12-05-2017

"Ik word heel goed gevonden in de zoekmachine.... want als ik mijn eigen salonnaam intoets, dan sta ik bovenaan." Dat laatste zal wel kloppen, maar een nieuwe klant kent je salonnaam nog helemaal niet en zal deze dus ook nooit in de zoekmachine opzoeken. Je website vindbaar maken voor nieuwe klanten begint dus met de juiste zoekwoorden. Hoe zoekt je klant jou als zij je nog niet kent. 

Probeer allereerst in de huid van je klant te kruipen: hoe zou jij een salon of bedrijf zoeken...

De meeste mensen zoeken gericht op wat ze willen kopen of doen. Stel iemand wil een schoonheidsbehandeling ondergaan, dan kan je klant zoeken op schoonheidssalon, op schoonheidsspecialiste of op schoonheidsbehandeling. In het ideale geval zorg je ervoor dat al deze zoektermen in je website voorkomen, maar als je dan toch moet kiezen, kies dan de meest gebruikte zoekterm. 

Google heeft een handig programmaatje waarmee je de zoekopdrachten kunt vergelijken. Zo weet je altijd welke woorden in de afgelopen jaren het meeste gebruikt is. Ik heb de zoekopdrachten: schoonheidssalon en schoonheidsspecialiste in dat programma eens naast elkaar neergelegd en hieruit blijkt dat ik beter het zoekwoord schoonheidssalon kan gebruiken.

Bekijk hier de resultaten en bekijk hoe deze tool jouw website beter vindbaar kan maken.

Lees verder

Wat levert Social Media Marketing op?

09-05-2017

Het inzetten van social media voor meer bezoekers op je website kan leiden tot zowel directe als indirecte bezoekers.

Directe bezoekers
Wanneer je Facebook pagina voldoende likes heeft kun je deze inzetten voor allerlei zaken. Naast het helpen van klanten kun je Facebook ook inzetten als nieuwskanaal. Heb je een nieuw blogartikel geschreven of een interessant nieuw product? Deel deze dan op Facebook d.m.v. een link naar je blogartikel of product. Op die manier kan je directe bezoekers trekken naar je website. Daarnaast kun je het gesprek aangaan met je klanten door bijvoorbeeld vragen te beantwoorden die de lezer heeft naar aanleiding van je bericht.

Directe bezoekers zijn eenvoudig in Google Analytics te meten. Door als secundaire dimensie bron/medium te selecteren kun je zien hoeveel bezoekers via bijvoorbeeld Facebook.com of t.co (Twitter) zijn gekomen. Daarnaast kun je via het menu-item Acquisitie -> sociaal precies zien hoeveel bezoekers en conversies elk sociaal netwerk heeft opgeleverd.

Indirecte bezoekers
Facebook en andere social media kanalen kunnen daarnaast zorgen voor veel indirecte bezoekers. Door regelmatig interessante berichten te plaatsen op social media blijf je in beeld bij je (potentiële) klanten. Hierdoor zullen ze eerder geneigd zijn om naar jouw website gaan wanneer ze iets nodig hebben wat jij aanbiedt. Je naamsbekendheid neemt dus toe. De bron van indirecte bezoekers zijn helaas niet in Google Analytics te meten omdat indirecte bezoekers meestal direct gaan naar je website.

Betere relatie met je klant
Wanneer je social media op de juiste manier inzet kan dit erg positief uitpakken. Geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen bij je bedrijf of organiseer een leuke prijsvraag. Daarnaast kun je via social media je klanten heel snel helpen wanneer er vragen of klachten zijn (dus service verlenen). Klanten die je vervolgens bedanken voor de snelle service hebben een positieve impact op je imago als bedrijf wat indirect weer zorgt voor meer meer omzet. Op die manier kun je de relatie met je klanten verbeteren en je klanttevredenheid (met als resultaat ook omzetverhoging) naar een hoger niveau tillen.

Bron: Sohosted

Lees verder

Social media monitoring

24-04-2017

Bij een goede social media strategie is het belangrijk om je bedrijf te monitoren zodat je weet wat het algemene gevoel is dat mensen hebben bij je bedrijf. Zeggen mensen iets positiefs of negatiefs over je bedrijf, of hebben ze een vraag? Zorg dan dat je hier op reageert. Dit noemen we webcare. De NS levert bijvoorbeeld dag en nacht webcare via Twitter. Alle vragen die gesteld worden door reizigers worden zo snel mogelijk beantwoord.

Als je gebruik gaat maken van social media houd er dan rekening mee dat je complimenten, vragen en klachten kunt krijgen die voor iedereen openbaar zijn. Zie je op internet dat er over jou wordt gesproken? Haak hier dan op tijd op in door mee te doen met het gesprek (positief én negatief). Door onderdeel van de conversatie te worden heb je de kans negatieve publiciteit om te buigen in positieve publiciteit. Ook wanneer je complimenten krijgt op internet kun je klanten bedanken.

Met onderstaande tools kun je in de gaten houden of je wordt genoemd op het internet.

  • Hootsuite
    Hootsuite Is een handige (gratis) social media management tool om berichten op Facebook, Twitter, Google + en sinds kort ook Instagram binnen één tool te verzamelen en te beantwoorden.
  • Mention
    Ook Mention is een handige tool om te luisteren naar wat er over jou wordt gezegd.

Bron: Sohosted

Lees verder

Waarom Youtube voor uw beautysalon gebruiken?

10-04-2017

Iedereen is wel bekend met Youtube, het grootste online videoplatform en een van de grootste zoekmachines ter wereld. U zult zelf vast ook wel eens een video op Youtube bekijken. Zoals u waarschijnlijk wel weet zijn video’s enorm populair onder internetgebruikers en wordt dit steeds belangrijker. Veel internetgebruikers bekijken bijvoorbeeld liever een online instructievideo dan dat zij lange handleidingen door moeten lezen.

Waarom Youtube

Waarom zou u Youtube gebruiken voor uw beautysalon? Door promotievideo’s op Youtube te plaatsen, kunt u miljoenen mensen bereiken. Het plaatsen van video’s op Youtube is geheel gratis, dit maakt het een aantrekkelijke vorm van reclame maken.

Daarnaast is Youtube ook handig voor u zelf. Door uw video’s op Youtube te plaatsen, kunt u uw video’s daarna gemakkelijk zelf op uw website zetten.

 

Wat zijn de mogelijkheden voor uw beautysalon?

Veel van uw potentiële klanten maken gebruik van Youtube. Maar hoe kunt u deze klanten nu op de juiste manier bereiken? Om op deze vraag antwoord te geven is het handig om eerst te weten op welke manieren u Youtube voor uw bedrijf in kunt zetten.

 

- Youtube als kanaal

Als u promotievideo’s voor uw beautysalon gebruikt, kunt u een Youtube kanaal beginnen. Dit Youtube kanaal is een profielpagina, net als bijvoorbeeld op Facebook. Op dit kanaal kunt u uw video’s plaatsen. Het plaatsen van de video’s op uw kanaal is gratis. De geplaatste video’s kunt u vervolgens gemakkelijk op uw website zetten of delen via social media. Als Youtube gebruikers uw video’s interessant vinden, kunnen zij zich abonneren op uw kanaal. Op het moment dat u een nieuwe video plaatst, krijgen zij hier een melding van. Op deze manier kunnen uw fans op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom uw beautysalon.

 

- Adverteren op Youtube

Een andere optie is om te adverteren op Youtube. Dit kan op verschillende manieren:

 

In search adverteren

Door voor deze manier van adverteren te kiezen, worden uw video’s in de zoekresultaten op Youtube getoond. Indien u een video plaatst over een pedicure behandeling, kunt u hieraan relevante zoekwoorden toevoegen, zoals ‘pedicure’. Indien een Youtube gebruiker in de zoekbalk het woord ‘pedicure’ invoert, kan uw advertentie tussen de zoekresultaten getoond worden. Het voordeel van deze advertentiesoort is dat uw reclamevideo relevant is voor de Youtube gebruiker, omdat de zoekwoorden overeenkomen.

Indisplay adverteren

In display adverteren betekent dat uw video als suggestie wordt getoond. Dit kan door uw video tijdens het afspelen van een video aan de rechterkant te tonen. Het voordeel hiervan is dat u zeker weet dat alleen geïnteresseerden uw video bekijken.

Naast de video suggestie aan de rechterkant is ook een tekst overlay advertentie. Dit zijn banners met een tekst of een link naar de website die onderin de video verschijnen. Het voordeel van deze soort van adverteren is dat iedereen die de video bekijkt, uw reclame ziet.

Instream adverteren

Waarschijnlijk bent u wel eens een instream advertentie tegengekomen. Een instream advertentie wordt voorafgaand aan een video getoond. Soms kan de gebruiker na vijf seconden kiezen om de advertentie over te slaan. In het geval van een instream advertentie betaalt u alleen als de gebruiker de video 30 seconden of langer bekijkt, of als de gebruiker doorklikt op de advertentie.


Waar kunt u het beste mee beginnen?

Om met uw beautysalon op Youtube te beginnen wil ik u als tip geven om te beginnen met uw eigen kanaal. Op deze manier kunt u meer leren over het gebruik van Youtube en kunt u gratis experimenteren. Daarna kunt u eventueel adverteren op Youtube.

Lees verder

Overtuig de bezoeker van jouw website met de juiste tekst!

03-04-2017

Je hebt een fantastische, nieuwe website. Alles werkt: er staan mooie afbeeldingen op, de navigatie is goed ingedeeld en de website laadt snel. Maar naast het hebben van een goed werkende en mooi website, zijn de teksten op jouw website erg belangrijk. Deze teksten zullen namelijk mede bepalen of de bezoeker daadwerkelijk klant bij jou zal worden, en moeten antwoord geven op vragen die voor de bezoeker van belang zijn, zoals: Is deze schoonheidssalon de plek waar professioneel en kundig gewerkt wordt? Spreekt deze salon mij aan, en misschien nog wel belangrijker: zal deze salon mijn huidproblemen kunnen verhelpen?

Het schrijven van pakkende teksten is een kunst op zich, maar wist je dat het schrijven van website teksten weer een aparte specialisatie is? Naast dat webteksten pakkend en overtuigend dienen te zijn, is het ook belangrijk om stil te staan bij de zoekmachine optimalisatie van jouw website. Zoekmachine optimalisatie staat voor het verkrijgen van een hogere positie in de organische (niet betaalde) zoekresultaten in de zoekmachine. 

De volgende punten zijn van belang bij het schrijven van de juiste tekst:

Speel in op de behoefte van de website bezoeker
In de schoonheidsbranche is dat bijvoorbeeld de behoefte naar een stralend mooie huid. Consumenten gaan naar de schoonheidssalon, zodat specifieke huidproblemen kunnen worden verholpen (huidverbetering), omdat zij hun gezonde en jeugdige huid willen behouden (anti-aging) of om even heerlijk te ontspannen (wellness). Afhankelijk van jouw positionering, is het belangrijk om de bezoeker die informatie te geven, waar hij of zij op dat moment naar opzoek is.

Jij bent de expert op het gebied van huidverbetering- en verzorging. Laat jouw expertise ook duidelijk naar voren komen in de tekst, dit zal zorgen voor vertrouwen. Je kunt jouw kennis en kunde nog eens extra belichten door middel van een blog/vlog. Geef in je blog bijvoorbeeld tips over huidverbetering, anti-aging, hoe pigmentvlekken kunnen worden voorkomen etc. Denk eraan dat deze blog/vlog niet te commercieel mag zijn, maar puur informatief. En vergeet deze natuurlijk niet te communiceren via jouw social media kanalen!

Krachtig en relevant
Niemand zit te wachten op lappen tekst. Zorg er voor dat je jouw producten en diensten in een paar zinnen kunt beschrijven. Een goede website is zo ingedeeld dat je bezoekers direct zien waar ze moeten zijn. Wanneer je langere stukken tekst communiceert, zet deze tekst dan in alinea’s van maximaal 5 zinnen.

Schrijf actief
Schrijf actief in plaats van passief. De zin: Vraag meer informatie aan, klinkt persoonlijker dan bijvoorbeeld: Er kan informatie aangevraagd worden.

Wat is nog meer van belang?

  • Gemarkeerde trefwoorden
  • Informatieve tussenkoppen
  • Opsommingen
  • Eén onderwerp per alinea
     

Heb je toch nog wat hulp nodig na het lezen van deze blog?

Neem dan contact op met Deska!

Lees verder

Facebook stelt Snapchat-achtige functie voor iedereen beschikbaar

28-03-2017

Sociaal netwerk Facebook heeft zijn Snapchat-achtige functie Stories wereldwijd beschikbaar gesteld. Hierdoor is de optie te gebruiken voor iedereen in de Facebook-app.

Dat heeft de techgigant op dinsdag bekendgemaakt. Gebruikers kunnen linksboven op een camera-icoon drukken. Hiermee kunnen ze foto’s en video’s maken, die bovenin de tijdlijn worden getoond voor vrienden. Deze beelden verdwijnen weer na 24 uur.
  
Facebook testte de Stories-functie in zijn app al in Ierland, maar nu is de optie voor alle gebruikers wereldwijd uitgerold. Onlangs was hij ook voor een aantal Nederlanders toegankelijk. 

Het sociale netwerk voegde de Stories-optie eerder toe aan zijn apps Instagram, WhatsApp en Messenger. Nu maakt ook de hoofdapp van Facebook hier gebruik van. 

Stories is nagenoeg identiek aan de functionaliteit van Snapchat, een app die groot werd met foto’s en video’s die na 24 uur weer verdwijnen. Facebook zou in 2013 hebben geprobeerd om Snapchat over te nemen, maar zonder succes.

Door: NU.nl

Lees verder

De noodzaak van een beveiligde verbinding

27-03-2017

SSL certificaten, beveiligde verbindingen, privacy en wet bescherming persoonsgegevens, een opsomming van onderwerpen waar in de media een hoop over geschreven wordt. Maar wat is het, wat kun je ermee en moet je er ook echt iets mee?

Beveiligde verbinding en SSL certificaten

SSL is een techniek die internet verbindingen tussen de computer van een bezoeker en de server (webhosting) met je website beveiligd. Voor het gebruik van de SSL techniek op je website heb je een SSL certificaat nodig.

De SSL techniek met het SSL certificaat zijn in een website te herkennen aan het slotje voor de URL en de ‘https’ aanduiding in plaats van http. 

Wet bescherming persoonsgegevens

Dat je niet wilt dat gegevens van websitebezoekers in gevaar komen lijkt mij vanzelfsprekend. Dit is al een belangrijke reden om voor SSL te kiezen. Zeker als je gebruik maakt van webformulieren waarbij persoonsgegevens worden verzonden. Kwaad willende kunnen op deze manier geen gegevens bemachtigen als deze onderweg zijn na het verzenden van een webformulier en de aankomst op de server. Daarnaast stelt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) dat je als website eigenaar de zorgplicht hebt voor bescherming van de persoonsgegevens van de bezoeker. Het beveiligd versturen van gegevens is hierbij een belangrijk onderdeel.

Domein validiteit

Bij het afgeven en installeren van een SSL certificaat wordt gecontroleerd of de domeinnaam van de website ook echt jouw domeinnaam is. Hierdoor kan de bezoeker in de browser doormiddel van het slotje herkennen dat de website die hij of zij bezoekt ook echt jouw website is. En dat de website niet is omgeleid naar een kwaadwillende kopie.

Zoekmachine optimalisatie

Grote internet bedrijven hechten veel waarde aan beveiligde verbindingen, zo ook Google. Wat dit effectief voor jou inhoudt als website eigenaar is dat websites en onderdelen binnen de website die gebruik maken van SSL beter worden gewaardeerd en gevonden dan ‘concurrerende’ websites die dit niet hebben. En het kan nog sterker gaan worden, dat website zonder SSL techniek steeds meer als onveilig vermeld zullen gaan worden. Wat op een minder zichtbare manier al gebeurd in moderne browsers.

Straal vertrouwen

Het slotje bij je website url en de berichtgeving in moderne browsers dat de website veilig is, straalt voor de bezoeker natuurlijk enorm veel vertrouwen en professionaliteit af. 

Bij HeyDo is SSL standaard

Om genoemde redenen vinden wij als HeyDo dat SSL techniek standaard moet zijn voor een moderne website. Om hier voorloper in te zijn leveren wij websites standaard met SSL certificaat en dus beveiligde verbindingen. HeyDo zorgt voor het SSL certificaat, installatie en jaarlijkse verlengingen en heb je als HeyDo klant zonder zorgen een moderne en veilige website.

Door: Arjan Renkema

Lees verder

12 redenen om je vandaag nog op social media te richten

23-03-2017

Feit: Facebookvolgers zijn bereid meer geld uit te geven dan mensen die op andere wijze bij je salon terecht komen

Overal om je heen hoor je dat social media heel belangrijk is voor je salon. Leuk advies hoor, maar ehh, wat kunnen die Facebook berichtjes je nou echt opleveren? Je wilt natuurlijk wel dat de tijd en moeite die je er in steekt wat oplevert. Daarom heb ik 12 redenen voor je op een rijtje gezet waarom je je vandaag nog op Facebook  moet richten.

1. Bereik je doelgroep

Social media is dé plek om met je doelgroep in contact te komen. Wist je dat Nederland 9,5 miljoen geregistreerde Facebook accounts heeft? Dit is dus the place to be! Door met je salon actief op Facebook te zijn, kun je dus heel veel mensen bereiken!

2. Naamsbekendheid

Social media is de ultieme manier om voor meer naamsbekendheid te zorgen. Door regelmatig actief te zijn op social media, zorg je voor gratis publiciteit. Wie wil dat nu niet?! Door social media op de juiste manier in te zetten, onthoud je doelgroep je naam beter. Op het moment dat zij een bezoek willen brengen aan een beautysalon, is de kans groot dat jouw naam in hun hoofd op komt. En dat is precies wat je wilt!

3. Verhoog je omzet

Uit onderzoek van Clearsaleing blijkt dat de omzet van bedrijven die social media inzetten hoger is. Mensen die een bedrijf op Facebook volgen zijn bereid meer geld uit te geven dan mensen die op andere wijze bij je salon terecht komen. Goed om te weten!

Feit: Goede Facebookpagina? Dan sta je hoger in Google!

4. Concurrenten

Grote kans dat jouw directe concurrenten actief zijn op Facebook. Zij werven misschien wel de klanten die jij ook had kunnen bereiken. En dat is zonde. Door je op Facebook te focussen kun je voorkomen dat je concurrenten al jouw potentiële klanten wegkapen. Time for action!

5. Reviews

Voordat je geld uitgeeft wil je natuurlijk wel weten of een bedrijf betrouwbaar is. Heb je zelf wel eens naar online reviews gezocht? Mensen die op zoek zijn naar een beautysalon willen natuurlijk van te voren weten hoe anderen je salon beoordelen. Dit wordt steeds meer via Facebook gedaan.

Klanten van je salon kunnen op Facebook een review achterlaten, aangegeven in sterren. Bij het bekijken van je salon weet een potentiële klant in 1 oogopslag hoe anderen over je denken. Dit zorgt er voor dat ze sneller een afspraak bij je zullen maken. Het is dan ook enorm belangrijk om te zorgen voor reviews op je Facebookpagina.

6. Bezoekers naar je website

Door een goede Facebookpagina te hebben, zijn bezoekers van je pagina eerder geneigd je website te bezoeken. En op je website overtuig jij je bezoekers natuurlijk om een afspraak te maken. Hoe meer bezoekers je op je website krijgt, des te groter de kans op nieuwe klanten in je salon.

7. Invloed op Google
Google bepaalt welke websites hoog in Google worden getoond en welke sites lager. Wist je dat Google ook naar je Facebookpagina kijkt? Als jij veel interactie op je pagina hebt, plaatst Google je hoger in de zoekresultaten. Dat is makkelijk scoren!

8. Vind de perfecte medewerker

Ben je op zoek naar een nieuwe medewerker? Dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken, om te zorgen dat er een talent bij zit die solliciteert. Waarom niet je vacature delen via Facebook? Zo zien nog meer mensen je vacature. En je hebt vast wel mensen in je omgeving die je oproep delen, sharing is caring!

9. De behoeftes van je klanten

Zit je eraan te twijfelen welke nieuwe behandeling je aan gaat bieden, welke crème je klanten fijner vinden of welk behang je kiest voor je nieuwe saloninrichting? Vraag het via Facebook! Door hier een Facebook post van te maken, zorg je voor meer interactie op je pagina & je komt er achter wat je klanten vinden. Win win situatie! Denk er wel om dat je mooie en duidelijke foto’s aan je bericht toevoegt, hierdoor zullen nog meer mensen op je bericht reageren.

10. Toon je kennis aan

Door je kennis via social media te delen, kun je aantonen dat je een expert bent. Door bijvoorbeeld nuttige tips over huidverzorging te delen, laat je zien dat je verstand van zaken hebt. En wat willen potentiële klanten nu liever dan een beautybehandeling bij een expert? Door kennis te delen geef je potentiële klanten het gevoel dat ze, letterlijk, in goede handen zijn.

11. Ambassadeurs

Ambassadeurs zijn enorm belangrijk op social media. Ambassadeurs zijn niet hetzelfde als tevreden klanten. Tevreden klanten zijn tevreden over je diensten en gaan met een goed gevoel naar huis. Ambassadeurs zijn meer dan tevreden klanten. Zij worden ‘fan’ van je salon en zullen hun positieve ervaringen met anderen delen.

Ambassadeurs zijn mensen die een positieve review op je Facebookpagina zullen plaatsen. Ook zijn ambassadeurs eerder geneigd je berichten te liken, erop te reageren en te delen. Hierdoor bereik jij natuurlijk weer meer mensen.

Door je Facebookpagina goed te onderhouden, kun je van klanten ambassadeurs maken. Ook kun je er door middel van de juiste berichten voor zorgen dat de ambassadeurs zich voor je salon in gaan zetten.

12. Profiteer van ontwikkelingen

Als ondernemer weet je hoe belangrijk het is om met de tijd mee te gaan. Het is nu eenmaal zo dat bedrijven die met hun tijd mee gaan, beter presteren dan  bedrijven die dit niet doen. Stilstand is achteruitgang. Kort gezegd: dit is hét moment om je op social media te richten. Blijf niet achter!

Lees verder

Tips voor het perfecte beursbezoek

20-03-2017

Het beursseizoen staat voor de deur. Niets zo vervelend en inefficiënt als een leuke beurs waar je als een kip zonder kop rondloopt. Wanneer je thuiskomt en je realiseert dat je bent vergeten te kijken bij dat ene merk en je de beursaanbieding van die andere leuke leverancier hebt gemist. We geven je graag vier praktische tips vooraf zodat je het perfecte beursbezoek hebt!

 

1. MIJN BEURSBEZOEK IS SUCCESVOL ALS..

Bedenk vooraf wat je doel is voor de beurs. Wat kom je precies doen in de Jaarbeurs straks? Wil je een dagje inspiratie op doen? Ben je specifiek op zoek naar een product(soort)? Wil je inkopen doen en wat staat er dan precies op je boodschappenlijst? Wil je kennis vergaren over een bepaald onderwerp? Ben je op zoek naar een nieuw merk? Ben je nieuwsgierig naar de nieuwste innovaties? Wil je bijkletsen met collega’s of je medewerkers een inspirerende dag geven? Of wil je eigenlijk gewoon al het bovenstaande? In dat geval is het misschien een goed idee om prioriteiten te geven aan je doelen. Zo voorkom je dat je ze allemaal een beetje, maar eigenlijk geen van allen haalt. Tip: maak voor jezelf de zin af ‘Mijn beursbezoek is succesvol als..’ om je eigen doelen helder te krijgen.

2. WIE ZIJN ER ALLEMAAL?

Een beurs is natuurlijk de ideale manier om kennis te maken met nieuwe merken en producten. Online op de site van de vakbeurs kun je vaak alle exposanten en merken al vinden, plus een plattegrond. Wanneer je voordat je naar de beurs gaat al een goed beeld hebt van de leveranciers, merken en de lezingen die er zijn, kun je voor jezelf de dag beter indelen. Aan de tijd van lezingen zit je vast, net als aan een afspraak die je misschien gemaakt hebt met leveranciers. Zo weet je wanneer je tijd hebt om te struinen over de beurs en wanneer je ergens moet zijn. En er wordt steeds meer handige techniek toegepast, zoals de timer in de beursapp (eind maart beschikbaar) van de Beauty Trade special zodat je een notificatie krijgt wanneer de lezing begint!

3. ZET BEURSBEZOEK IN VOOR JE EIGEN MARKETING

Wanneer je naar de vakbeurs gaat, is dat niet alleen voor jezelf leuk, maar ook voor je klanten. Zij worden zich ervan bewust dat jij investeert in kwaliteit en op zoek gaat naar nieuwe producten en kennis om hen nog betere van dienst te kunnen zijn. Laat bijvoorbeeld vooraf en tijdens de voorjaarsbeurs via social media weten dat je er bent. Zo maak je van het beursbezoek marketingmateriaal voor je eigen salon en professionaliteit.

4. HOUD DE LAATSTE INFORMATIE IN DE GATEN

Bij een vakbeurs zijn er altijd laatste details die aangepast of aangevuld worden. Houd voordat je gaat en tijdens de beursdagen goed de verschillende communicatiekanalen in de gaten. De officiële website van de beurs, de eventpagina op Facebook en de andere social mediakanalen. Zo weet je zeker dat je de meest actuele informatie hebt.

Bron: www.beautyspot.nl/nieuws

Lees verder

Responsive website

13-03-2017

‘Responsive’ betekent vrij vertaald ‘reactief’. Of je een responsive website nu bekijkt op een pc, tablet of smartphone; de website wordt altijd goed weergegeven op het schermformaat waarmee je de site bezoekt.

Informatie wordt grafisch zo ingedeeld dat voor iedere bezoeker de optimale gebruikservaring wordt gecreëerd. Teksten, afbeeldingen en video’s worden geschaald en zijn hierdoor altijd goed zichtbaar. Zelfs knoppen en navigatie-elementen passen zich aan, waardoor deze optimaal te bedienen zijn. 

36% van uw klanten bezoekt uw website via een smartphone

Is je website niet geschikt voor mobiel gebruik, dan loop je dus kans dat je 36% van je (potentiële) klanten misloopt.

Test nu of jouw website goed wordt gevonden op de mobiele telefoons. 

Lees verder

Veilig zakelijk online: zo doe je dat

20-02-2017

Veilig en online: het lijken wel twee woorden die niet samengaan. Dagelijks worden er een hoop websites en accounts gehackt en iedere seconde vindt er ergens wel een DDoS-attack plaats. Daarnaast is het ook nog eens goed opletten welke app je download of waar je met je mobieltje inlogt op een gratis Wi-Fi punt. En na iedere update die anti-virusbedrijven uitbrengen is er ergens weer een hacker bezig ook dit weer te omzeilen. Het moge duidelijk zijn, cybercrime is een lucratieve business. Online is het oppassen geblazen.

Jij denkt natuurlijk dat dit soort dingen jou nooit gaan overkomen, en dat dit soort taferelen zich alleen in Amerika afspelen, maar niets is minder waar. Ook in Nederland is dit inmiddels dagelijkse kost. Voor jou persoonlijk, maar zeker ook als bedrijf of zelfstandig ondernemer. Grote multinationals komen een hack altijd wel te boven, maar als ondernemer of ZZP'er ben je toch wat minder opgewassen tegen de verschillende praktijken van cybercriminelen. Daarom wil je echt veilig te werk/online gaan!

Veilig online gaan doe je met deze tips

Niet klikken op e-mails (of bijlagen) die je niet vertrouwt, altijd checken of je wel echt op de juiste website zit en een goed anti-viruspakket installeren. Het klinkt allemaal zo eenvoudig, maar veel mensen houden zich er niet mee bezig. Wat is de laatste keer dat je jouw WiFi-wachtwoord hebt gewijzigd? Waarschijnlijk kun je het zelf niet meer herinneren. Niet zo vreemd, want veel mensen doen dit namelijk bijna nooit en uit onderzoek blijkt dat de helft van alle ondernemers helemaal nooit het WiFi-wachtwoord aanpast. Maar toch is dat belangrijk om thuis of op kantoor veilig online te gaan. De eigen WiFi beveiligen is stap 1. En dus moet je ook kiezen voor:

  • een WPA2-wachtwoord. Jouw WiFi-wachtwoord is de sleutel tot je complete digitale huishouden. Daar wil je dus een stevig slot op zetten. Niet eentje die je (à la MacGyver) met iedere haarclip kan openen. Bij een WiFi-wachtwoord is WPA2 dan zo'n slot dat je dan echt wil hebben.
  • wachtwoord wijzigen. De buurvrouw, een nieuwe klant of een goede vriend. Iedereen die langskomt wil natuurlijk inloggen op jouw WiFi. Heel leuk en aardig van je, maar dat maakt je netwerk ook kwetsbaar. Wijzig daarom regelmatig je wachtwoord.
  • een sterk wachtwoord: En je wil het hackers ook niet te makkelijk maken. Kies daarom een wachtwoord dat tenminste bestaat uit tien tekens, met idealiter minimaal één hoofdletter, één kleine letter, één cijfer en één speciaal teken.

Bron: www.dutchcowboys.nl

Lees verder

Niet te technisch en moeilijk

13-02-2017

Voor jou is het gesneden koek. Dat prachtige nieuwe apparaat of de resultaten van een specifieke behandeling. Maar je klant begrijpt dat technische verhaal vast niet. Maar wil dat ook niet. Je verkoopt je klant oplossingen en resultaten.

Kom niet aan met moeilijke theorieën of ingewikkelde uitleg over je product of dienst. Geef concrete resultaten en oplossingen. Zo wordt wat je te bieden meer tastbaar. Om je te onderscheiden van je concurrent moet de lezer van je verhaal in één oogopslag kunnen zien wat je te bieden hebt en waarom ze juist bij jou moet zijn.

Moeilijke woorden is ook zoiets. Procrastinatie is een prachtig woord. Negen van de tien lezers weten vast niet dat dit gewoon een duur woord is voor uitstelgedrag. Probeer in je tekst simpel te blijven. Schrijf voor een 13 jarige vertelde mijn schrijfcoach ooit. Als een 13 jarige je tekst begrijpt, doet iedereen dat.

Succes met schrijven!

Lees verder

Hoe verwijder je jezelf van internet?

23-01-2017

We kunnen bijna niet meer zonder het internet. Niet alleen worden er inmiddels veel zaken geregeld via het net, ook ons hele sociale systeem zit er aan vast. Je kunt dat erg vinden, je kunt er helemaal niet bij stilstaan, het maakt niet uit: het internet is wat het is. Als je echter buiten de echte noodzakelijkheden helemaal klaar bent met het nepnieuws, de asocialiteit of gewoon de constante afleiding van wat je wel belangrijk vindt is er geen makkelijke manier om "doei" te zeggen. Althans, die was er niet.

Deseat

Twee Zweedse ontwikkelaars hebben deseat.me gemaakt, een website die het heel simpel maakt om jezelf bij alles af te melden zonder al te veel gedoe. Het laat je inloggen in je Google account (voor veel mensen het startpunt van de opruiming) en gaat daarna aan de slag om te kijken waar je allemaal bij aangesloten bent. Daarna krijg je een lijstje met alle apps en services die de site kan vinden (dat zijn er nogal wat) en kun je meteen doorklikken naar de uitschrijfpagina van de dienst in kwestie.

Snel

Doordat je meteen bent waar je moet zijn en de site verder ook nog duidelijk maakt wat je moet doen om permanent uitgeschreven te worden bij social media en andere diensten ben je met een uurtje van bijna alles af. Op zich handig, al is de andere kant van het verhaal natuurlijk wel dat als iemand je een hak wilt zetten je tegen elke prijs moet voorkomen dat hij of zij je Google wachtwoord in handen krijgt.

Als je dan alles hebt opgezegd zou je in theorie een stuk kalmer door het leven moeten kunnen gaan, want opeens zijn er geen onophoudelijke notificaties meer en hoef je alleen nog maar het internet op als er iets te regelen valt. Daarna is het vooral een kwestie van volhouden en niet alle accounts opnieuw aanmaken, anders zit je zo weer op de site. Dat kan trouwens ook als je gewoon wilt kijken waar je ook alweer allemaal bij aangemeld bent. Wel niet schrikken: het zijn altijd meer services dan je denkt!

Bron: www.dutchcowboys.nl

Lees verder

De juiste woorden

09-01-2017

Tja hoe kies je die. Maak gebruik van spannende woorden die aanzetten tot verder lezen en het creëren van de behoefte om je product te kopen. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Ben jij klaar om?

  • Eenvoudig te gebruiken

  • Onthullen in plaats van vertellen

  • Ontvangen in plaats van bestellen of betalen

  • De complete…

  • Koop dit product niet wanneer je

  • Je hoeft mij niet te geloven, maar dit is wat anderen zeggen…

  • Eerlijker dan dit zal het niet worden

  • De 5 geheimen die je niet mocht ontdekken

  • Ontdekken in plaats van leren (leren doe je op school)

Succes met schrijven!

Wil je meer tips per mail ontvangen, laat het weten.

Lees verder

Actieve teksten

12-12-2016

Natuurlijk wil je dat iemand de door jouw geschreven tekst ook leest. Dat is wel zo prettig.

Bij saaie teksten haakt je lezer snel af. Logisch. Probeer een tekst met praktijkvoorbeelden of een vleugje humor aantrekkelijker te maken. Ingewikkeld taalgebruik kan een tekst saaier maken. Maak zinnen niet onnodig ingewikkeld. Gebruik normale taal en zeg wat je te zeggen hebt. Schrijf in spreektaal. Doe alsof degene voor wie je schrijft tegenover je zit.

De woorden zullen, kunnen en worden, maken een tekst passief en doen alleen een belofte. Maar kun je die belofte waarmaken? Natuurlijk maak jij de belofte waar. Dus niet 'We kunnen je helpen om …', maar 'We helpen je om …' en niet 'Dat wordt voor je gedaan door ons', maar 'Dat doen we voor je'. Maak je tekst actief!

Heb je een stopwoordje? Dan lees je daar zelf meestal overheen. Laat je tekst door anderen lezen, die zien jouw stopwoordjes heel snel. Veel voorkomende stopwoordjes: dan, dus, maar.

En je wist al schrijven is schrappen. Leest je tekst lekker? Probeer het zelf door de tekst  hardop te lezen. Haper je met praten, dan hapert je lezer bij het lezen. En laat je tekst een dag liggen. Morgen kijk je met een nieuwe frisse blik naar je tekst.

Lees verder

Einde versnippering beursmarkt Beautybranche

11-11-2016

BEAUTY TRADE PROFESSIONALS KEERT TERUG NAAR UTRECHT

Vanaf komend voorjaar zal er weer één grote voorjaarsvakbeurs en één grote najaarsvakbeurs zijn voor de schoonheidsspecialisten, nagelstylisten, visagisten en andere beauty professionals. De marktversnippering die was ontstaan met twee aparte voorjaarsbeurzen in Utrecht en in Den Bosch komt daarmee tot een eind. Beautybeursbezoekers kunnen vanaf nu alle professionele merken en producten weer op de vertrouwde plek bij Jaarbeurs in Utrecht vinden. 

De ontstane situatie van de twee vakbeurzen werd door zowel Jaarbeurs, leveranciersvereniging Beauty Trade Professionals, diverse marktpartijen als ook door vele schoonheidsspecialisten als ongewenst en verwarrend ervaren. Naar aanleiding hiervan zijn de marktpartijen met elkaar in gesprek gegaan over een mogelijke hernieuwde samenwerking met een heldere doelstelling: een einde maken aan de versnippering en één kwaliteitsplatform creëren voor de professionals in de beautybranche - online en offline.

Lees verder

Bron: www.beautyspot.nl

Lees verder

SCHOONHEIDSSPECIALIST NIET BLIJ MET SPLITSING VAKBEURZEN

09-09-2016

In het onderzoek onder schoonheidsspecialisten over de omzetontwikkeling in het eerste kwartaal is er tevens gevraagd naar het beursbezoek nu het beurslandschap in de beautybranche drastisch is veranderd. Een overgrote meerderheid van de schoonheidsspecialisten is “not amused” met de versnippering van het beurslandschap.

Tot vorig jaar waren er twee grote vakbeurzen voor schoonheidsspecialisten; de Beauty Trade Special in het voorjaar en de Beauty Salon Dimensions in het najaar, welke beiden plaatsvonden in de Jaarbeurs te Utrecht. Daarnaast vinden er regionaal georiënteerde vakbeurzen plaats; de Vakbeurs Uiterlijke Verzorging in Hardenberg, Gorinchem en Venray. Voor de schoonheidsspecialist die het verderop zoekt is er dan ook nog de Beauty International te Düsseldorf. Van al deze vakbeurzen trokken de Beauty Trade Special en de Beauty Salon Dimensions veruit de meeste bezoekers. Uit voorgaande onderzoeken bleek bijvoorbeeld dat in het jaar 2014 59 procent van de schoonheidsspecialisten de Beauty Trade Special had bezocht en de helft van alle schoonheidsspecialisten de Beauty Salon Dimensions.

Dit jaar vond in Den Bosch van 2 tot en met 4 april de Beauty Trade Special in de Brabanthallen plaats. De beurs Beautyspot.nl trade edition was van 9 tot en met 11 april in de Jaarbeurs te Utrecht. De grote vraag: is er wel voldoende draagvlak voor deze twee beurzen en welke vakbeurzen bezoekt men? Het onderzoek is uitgevoerd van 5 tot 20 april en telt in totaal 324 respondenten (economisch actieve schoonheidsspecialisten). De Beauty Trade Special was dus al gehouden en Beautyspot.nl trade edition werd dus gehouden tijdens het onderzoek.

Welke beurs heeft men bezocht?
Uit het onderzoek blijkt dat 37 procent van de schoonheidsspecialisten de Beauty Trade Special heeft bezocht. De Beautyspot.nl trade edition is door 20 procent bezocht en 9 procent wist ten tijde van het onderzoek nog niet of ze deze vakbeurs zouden gaan bezoeken. Den Bosch lijkt daarmee meer vakbeursbezoekers te hebben getrokken dan Utrecht, maar of de BTP daarmee de “winnaar” is?

Eigenlijk zijn er alleen maar verliezers, aldus de mening van een overgrote meerderheid van schoonheidsspecialisten. Van de bezoekers van de Beauty Trade Special heeft 21 procent ook de Beautyspot.nl trade edition bezocht en 12 procent wist het nog niet of ze die vakbeurs ook nog zouden gaan bezoeken. Omgekeerd heeft 45 procent van de bezoekers van de Beautyspot.nl trade edition ook de Beauty Trade Special bezocht. Op totaalbasis lijkt de splitsing van de vakbeurzen in ieder geval geen extra impuls te geven aan het vakbeursbezoek van schoonheidsspecialisten, wel zorgt het voor versnippering. 

83 Procent vindt de beurssplitsing slecht
In het onderzoek is gevraagd wat men vindt van het feit dat er twee verschillende vakbeurzen worden gehouden. Laten we met het positieve beginnen. 17 Procent van de ondervraagden vindt het goed of geen probleem dat er twee verschillende vakbeurzen zijn. Als redenen worden genoemd dat het wel handig is als je geen tijd hebt op de dagen van de ene beurs dan kun je besluiten nog naar de andere beurs te gaan. Ook kan men nu, afhankelijk van de vestigingsplaats, kiezen voor de dichtstbijzijnde vakbeurs. Een andere respondent vindt het gezonde concurrentie. Het slechte nieuws is dat de rest (83 procent) in meer of mindere mate negatief is over de splitsing van de vakbeurzen. Nu kan men niet meer met één beursbezoek alles bekijken. Men vindt het verwarrend, onhandig, dubbel, rommelig, waardeloos en jammer. Men vindt het slecht voor de branche en bovenal kapitaalvernietiging en inefficiënt. 

Gerelateerd: Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2015

Deze zomer zal het nieuwe Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2016 verschijnen

Lees verder