content image

"Zeer bevlogen mensen met verstand van de Beautybranche."

Corné, Cest Moi | Breda

Wat is de beste tijd om een Facebook bericht te plaatsen?

Je plaatst leuke berichten over je beautysalon op Facebook, maar je posts worden niet genoeg bekeken. Hoe zorg je ervoor dat je berichten meer onder de aandacht komen? Dit kan je bijvoorbeeld doen door je social media berichten op het juiste moment te plaatsen. In dit artikel leg ik je uit hoe je dit moet doen.

Wanneer is je doelgroep online?

Het is heel belangrijk om te kijken wanneer de volgers van je beautysalon online zijn. Je wilt natuurlijk niet hebben dat je een bericht over een leuke actie plaatst, die niemand te zien krijgt. Elke Facebookpagina heeft andere volgers, die op andere tijden online zijn. Bekijken wanneer jouw doelgroep online is, doe je als volgt:

1. Ga naar je bedrijfspagina

2. Ga naar statistieken (of insights als je facebook in het Engels hebt)

3. Klik op berichten

Nu kun je in de grafieken aflezen op welke dagen de meeste volgers online zijn. In het voorbeeld in de afbeelding is het verschil klein. Op vrijdag, zaterdag en zondag zijn de meeste volgers online. Als je nu met je muis op de dag staat, kun je zien hoe laat je volgers online zijn op de dagen.

In het voorbeeld zijn de volgers vanaf negen uur in de ochtend online. Voor die tijd iets posten heeft weinig zin, omdat je berichten dan nauwelijks worden bekeken.

Algemene richtlijnen

Naast het onderzoeken wanneer je eigen doelgroep online is, zijn er standaard richtlijnen waar je je aan kunt houden. De algemene richtlijn is om Facebook berichten aan het begin van de middag te plaatsen, ongeveer tussen één en vier uur.

Wil je dat meer mensen je Facebook posts delen? Of wil je graag dat mensen op je post klikken om de link te bekijken? De algemene richtlijn voor de meeste shares is om je bericht om één uur in de middag te plaatsen. Als je meer klikken wilt, kun je je bericht het beste om drie uur in de middag plaatsen.

De beste tijd voor jouw beautysalon

De tijden die ik hierboven noemden zijn algemene richtlijnen. Het kan natuurlijk zijn dat jouw beautysalon volgers heeft die vooral ’s avonds online zijn. Dit verschilt per Facebookpagina. Natuurlijk kunnen de tijden veranderen. Het is daarom goed om je statistieken in de gaten te houden. De kans is bijvoorbeeld groot dat je volgers in de vakantieperiode op hele andere tijden online zijn. En dat is natuurlijk juist de periode waarin je doelgroep tijd kan vrijmaken om je beautysalon te bezoeken.