Waar je op moet letten als je een contract aangaat…

Waar je op moet letten als je een contract aangaat…

De laatste tijd zien we het weer heel vaak voorbij komen: ‘Ik ben op zoek naar een website of online agenda. Wat raden jullie aan?’

Fijn om een platform te hebben waar je je vragen kwijt kan en waar je antwoorden krijgt van vriendelijke collega’s! Wij willen je nog een tip meegeven waar we niet veel over horen: het opzeggen van je contract.

Want een contract aangaan is heel simpel, maar weet je ook hoe je er vanaf komt?

Als kleine jongen spaarde ik voor een spelletje

Ik weet nog heel goed dat ik als kleine jongen heel lang had gespaard voor een spelletje. Het gespaarde geld ging elke keer in mijn spaarvarken. Toen ik uiteindelijk het bedrag bij elkaar had, ging ik meteen naar de speelgoedwinkel. Trots en blij stapte ik de winkel binnen, liep meteen naar het spel want ik wist allang waar het stond en ging naar de kassa om af te rekenen. De mevrouw achter de kassa was erg aardig en kort daarna zat ik op m’n fiets naar huis om zo snel mogelijk het spelletje te gaan spelen. Eenmaal thuis kwam ik er tot mijn grote teleurstelling achter dat de cd van het spel niet werkte. Ik ben meteen terug gegaan naar de winkel en vertelde dezelfde kassa mevrouw mijn verhaal. Ze zei dat ze hiervoor even een collega moest roepen. Deze collega bleek een strenge man te zijn die allerlei redenen had waarom ik het spelletje zelf had vernield en de reden niet bij hun lag. Daar stond ik dan…

 

Misschien denk je nu: ‘Wat heeft dit te maken met het afsluiten van een contract voor de website of online agenda van mijn schoonheidssalon?’

Waar je je goed bewust van moet zijn, is dat wanneer je interesse toont in een website/ online agenda elke partij zich klantvriendelijk zal opstellen. Ze willen immers graag verkopen. Het gaat er echter om hoe het bedrijf omgaat met vragen, klachten of opzeggingen.

Als jij een vraag hebt over de website of online agenda van je schoonheidssalon, is het bedrijf dan bereikbaar? Kun je hen bijvoorbeeld bellen of whatsappen? Of kun je alleen mailen?

En als je een klacht hebt? Hoe gaat het bedrijf daarmee om? Natuurlijk komt een klacht niet uit het niks. Vaak begint het met een vraag die niet goed wordt opgelost. Dan verandert die vraag in een klacht. En als je er dan nog steeds niet uitkomt, kom je uiteindelijk bij het vraagstuk: ‘Hoe kom ik van mijn contract af?’

 

Niet leuk om vooraf over na te denken, wél belangrijk!

Je wilt namelijk niet net als ik terugfietsen naar huis met een lege spaarpot en een spel dat niet werkt. Gelukkig had ik een pa die mij daarna thuis opving en me hielp, maar in de grotemensenwereld moet je het zelf oplossen.

 

Wat kun je doen om dit te voorkomen?

1.       Check de contractduur en wanneer je uiterlijk moet opzeggen.
Ga je een maand- of jaarcontract aan? Is het contract na een jaar maandelijks opzegbaar? Dit lijkt heel gewoon maar dat is het niet. Er zijn genoeg partijen in de branche waar je bijvoorbeeld 3 maanden vóórdat je contract eindigt, al moet opzeggen. Doe je dit niet, dan zit je alsnog een jaar extra aan de partij vast.
Voorbeeld: Stel je voor dat je contract loopt tot 1 juni. Dan zou je denken dat als je dit per 15 maart op zou zeggen dat je wel op tijd bent. Helaas blijkt dit niet het geval omdat je 3 maanden van tevoren op moet zeggen. Je zit dus nog vast tot 1 juni van het volgende jaar.
 

2.       Check hoe je het contract moet opzeggen.
De kleine lettertjes van een contract in juridische taal zijn niet de makkelijkste. Vraag het bedrijf daarom ook op welke manier je het contract moet opzeggen. Per telefoon, mail of misschien zelfs per aantekende brief? Schrijf dit in je eigen woorden op het contract of bewaar de mail met het antwoord, zodat je het niet vergeet.
 

3.       Check de reviews of Google en Facebook.
De reviews op de website van een bedrijf zeggen vaak iets minder, want daar worden alleen de goede reviews getoond. Via de reviews van Google krijg je een eerlijker verhaal. Je kunt bij de reviews van Google selecteren op de laagste reviews. Hier lees je waar je collega’s tegenaan zijn gelopen. Dat is vaak hele interessante informatie!
 

4.       Vraag je collega’s of een platform om informatie.
Voorbeeld: “Ik heb dit bedrijf in gedachten voor de website of online agenda van mijn salon. Hoe gaan ze om met vragen/klachten/opzeggingen?”


We wensen je veel succes met het aangaan of wijzigen van je contracten!

Herkenbaar?

Voelt de bovenstaande tekst alsof we tegen jou praten? Zit jij ook vast aan een langdurig contract waar je voor je gevoel niet onderuit kan?

Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden eens te bespreken. Wij kunnen je van advies voorzien en in sommige gevallen willen we zelfs je contract overnemen.

Je kunt ons bellen of vul je gegevens in via het formulier dan nemen we binnenkort contact met je op!