Alles wat je moet weten over je webdesign

Je website mooi opmaken kan nog best ingewikkeld zijn. Hoe zorg je er voor dat de stijl van je salon goed overkomt op je website? Lees direct de 5 tips voor een mooi webdesign!

‘Wauw’ je websitebezoekers met je website

Als een nieuwe klant je salon binnenkomt, wil je natuurlijk dat die persoon onder de indruk is van je salon. Je richt je salon mooi in, zorgt er voor dat het schoon is, je hebt zorgvuldig kleuren en decoratie met elkaar gematcht en je hebt er voor gezorgd dat er een fijne sfeer hangt. Je wilt namelijk dat je klant zich prettig voelt in je ruimte. Daar besteed je tijd en geld aan.

Voordat je nieuwe klant je salon voor het eerst binnenstapt, is je website vaak de eerste indruk die een klant van je salon krijgt. Waarom zou je diezelfde stijl en sfeer (waar je zoveel aandacht aan besteed hebt) dan niet in je website doorvoeren? Door ervoor dat die eerste indruk van je salon ook op je website goed is, nemen je websitebezoekers eerder contact met je op.

Door 5 tips te volgen heb je binnen no-time een mooie website die perfect aansluit op de stijl in je salon. Lees direct de tips!

Begin jij op je website met ‘welkom op de website van ..”? Dan kun je veel resultaat behalen door dit aan te passen. Wil je weten hoe je je bezoekers op een betere manier welkom kan heten? Lees dan direct de blog!

Iemand die je website bezoekt heeft maar een paar seconden nodig om te beslissen of hij of zij op je website blijft. Zo snel gaat dat! Het is dus heel belangrijk dat jouw website overtuigend is en er voor zorgt dat de bezoeker andere pagina’s gaat bekijken of contact met je opneemt voor een afspraak. Maar hoe doe je dat? In deze blog geef ik je 5 tips voor een goede homepage.

‘’You never get a second chance to make a good first impression’’

 

1. Houd je homepage kort maar krachtig

Wist je dat de meeste websitebezoekers niet alle teksten op een site lezen? Bezoekers scrollen over de pagina en lezen zo nu en dan wat tekst. Er wordt vooral veel gekeken naar afbeeldingen, titels en de sfeer die je website uitstraalt. Te lange stukken tekst op je homepage schrikken meer af dan dat ze goed doen.

Zorg er dus voor dat de homepage van je website kort en krachtig is. Geef duidelijk aan wat voor salon je hebt en waarom iemand een afspraak bij je zou moeten maken. Houd dit kort. Ga vooral niet te diep in op allerlei vaktermen, dit werkt verwarrend voor bezoekers.

Je kunt ook met afbeeldingen en iconen werken om zo duidelijk te maken wat je doet. Mooie afbeeldingen en iconen zijn niet alleen goed om weer te geven wat je doet, ze zorgen ook voor een mooie look op je website. 2 vliegen in 1 klap dus.

 

2. Maak direct duidelijk wat je doet

Websitebezoekers hebben tegenwoordig steeds minder geduld. Het is dus heel belangrijk dat je direct laat zien wat voor bedrijf je hebt. Begrijpen bezoekers niet helemaal waar je website over gaat? Dan zullen ze je website sneller wegklikken.

Als je je bijvoorbeeld alleen op huidverbetering richt is het goed om dit ook in afbeeldingen duidelijk te maken. In plaats van een afbeelding van bijvoorbeeld een bloem, kun je een relevante afbeelding plaatsen. Het is dan voor bezoekers direct duidelijk wat je doet.

Kijk dus eens kritisch naar je eigen website: open je website en kijk eens goed naar je homepage. Zegt je salonnaam wat je doet? Maakt het menu duidelijk wat je doet? Heb je een paginatitel die een indruk geeft van wat je doet?

Als je het moeilijk vind om dit te beoordelen omdat jij je website en je bedrijf natuurlijk door en door kent, kun je ook hulp van anderen inschakelen. Vraag eens aan je partner, kennis of buurvrouw om naar je website te kijken en binnen 5-10 seconden te vertellen waar je website over gaat. Vraag ook naar de sfeer die ze vinden dat je website uitstraalt. Is dit bijvoorbeeld vrolijk, professioneel, luxe, of ontspannen?
Kunnen je proefpersonen geen duidelijk antwoord geven? Of komt de sfeer die ze beschrijven niet overeen met wat je uit wil stralen? Dan weet je dat dit iets is waar je wat aan moet doen. ;)

 

3. Houd je homepage actueel

Kom jij wel eens een homepage tegen waar nog een kortingsactie uit mei 2015 op staat?

Dat is geen goed teken. De website wordt niet goed bijgehouden en websitebezoekers krijgen hier geen goed gevoel bij. Wat bezoekers zich onbewust af gaan vragen is: als de website niet actueel is, is dit bedrijf dan wel goed? De meeste bezoekers zullen snel wegklikken.

Zorg er dus voor dat je regelmatig je website bijwerkt. Voeg nieuwe informatie toe zodat je website up to date blijft.

Wat je kunt doen is een vaste dag in de maand plannen waarop je je website bijwerkt. Bijvoorbeeld elke 12e dag van de maand. Zet dit ook in je agenda, zodat je het niet vergeet.

Natuurlijk hoef je niet elke maand alle teksten en afbeeldingen te wijzigen. Het gaat er om dat je je website weer even bekijkt en je afvraagt: is dit wat ik op dit moment uit wil stralen? Kan ik oude kortingsacties verwijderen en zijn er nieuwe acties, behandelingen of producten die ik toe kan voegen?

Hiermee voorkom je dat je bezoekers op een actie uit 2015 stuiten en wegklikken omdat ze denken dat je je bedrijf niet bijhoudt of misschien wel gestopt bent. En dat is zonde, want je werkt juist ontzettend hard aan je salon!

 

4. Zorg voor een duidelijk menu

Als je een overtuigende homepage hebt gemaakt, moet je er vervolgens voor zorgen dat een bezoeker met interesse makkelijk door kan klikken naar je andere pagina’s.

Als je bezoeker na het bekijken van je homepage bijvoorbeeld denkt: dit lijkt me een goede salon, ik wil graag meer weten over de schoonheidsspecialiste en de werkwijze in de salon, dan wil je dat de persoon makkelijk op je ‘over mij’ pagina komt.

Is de menubalk verwarrend en kan de bezoeker niet direct vinden wat hij of zij zoekt? Dan zal diegene sneller je website verlaten. En dat is jammer, want je had de bezoeker met je homepage overtuigd om de andere pagina’s te bekijken!

 

Tip voor een goede menubalk:

Plaats niet te veel pagina’s in je menubalk. Elke losse behandeling er in plaatsen werkt bijvoorbeeld erg verwarrend.

Bedenk eerst wat belangrijke pagina’s zijn. Contact is een populaire pagina, want bezoekers willen weten hoe ze contact op kunnen nemen en waar je salon gevestigd is. De prijslijst is vaak ook een belangrijke pagina voor bezoekers. Verder kun je de behandelingen in het menu zetten. Let er op dat je niet alle behandelingen in de menubalk plaatst.


Dus niet:

Home | Behandelingen | Gezichtsbehandelingen | Luxe gezichtsbehandeling | Mini gezichtsbehandeling | Massages | Rugmassages | Hotstone massage | Wimpers verven |Acné behandeling | Make-up behandelingen | Huidverbetering | Over mij | Tarieven | Locatie | Contact |


Je kunt beter een indeling als deze aanhouden:

Home | Behandelingen | Tarieven | Over mij | Contact


Onder ‘behandelingen’ plaats je dan de verschillende behandelingen die je aanbiedt in je salon.

 

5. Zorg er voor dat je contactgegevens goed zichtbaar zijn

Zoals ik eerder in deze blog al heb geschreven, zijn websitebezoekers steeds ongeduldiger. Ze hebben er geen tijd voor over om te verdwalen in je website. Je moet je bezoekers dus een beetje helpen.

Het doel van je website is natuurlijk dat je je bezoekers kan overtuigen om contact met je op te nemen voor een afspraak of meer informatie. Het contact opnemen zal de bezoeker zelf moeten doen, maar je kunt hier wel bij helpen.

Zorg er voor dat je contactgegevens goed zichtbaar zijn. Als een bezoeker je homepagina bekijkt en direct overtuigd is (door de superpagina die je er van gemaakt hebt), dan moeten ze direct contact met je op kunnen nemen. Je wilt niet dat bezoekers moeten zoeken om je telefoonnummer te vinden. De kans dat een bezoeker je dan belt wordt dan natuurlijk steeds kleiner. Want hoe kan een websitebezoeker nu contact met je opnemen als je contactgegevens niet goed zichtbaar zijn?

 

Samenvatting

Houd je homepage dus kort en krachtig, maak direct duidelijk wat je doet, houd je homepage actueel, zorg voor een duidelijke menubalk en zorg er voor dat je contactgegevens goed zichtbaar zijn.

Daardoor zorg jij er voor dat de eerste indruk die iemand van je website krijgt, helemaal aansluit bij jou. En dat is erg belangrijk, want de homepagina van je website is het visitekaartje van jouw salon!

Waarom gebruik je titels en koppen? Om aandacht te trekken? Om nieuwsgierigheid te kweken? Als belofte van wat er gaat komen? Of om je lezer te verleiden door te lezen? Waarschijnlijk allemaal! Toch liegen de statistieken er niet om: 8 van de 10 mensen lezen de titel wel, maar slechts 2 van de 10 lezen ook de rest van de tekst.

Het kan genadeloos mis gaan met koppen en titels. Als je lezer niet wordt geprikkeld door je titel, leest hij je tekst helemaal niet. En heb je voor niets je best gedaan.

Veel mensen denken dat je talent moet hebben om een goede kop te kunnen maken. Maar talent is echt niet nodig. Inspiratie evenmin. Iedereen kan het leren. Hieronder drie tips:

1. Focus op de voordelen die je lezer kan behalen door je tekst te lezen.
   (Meer energie met goede voeding)

2. Laat in je titel zien welk probleem je oplost
  (10 tips om je huid te verbeteren)

3. Stel een vraag
 (Hoe kun je afvallen en toch alles blijven eten wat je wilt?)

Succes met de inkoppers!

Tja, daar zit je dan, op zoek naar inspiratie voor je tekst. Of het nu een folder, persbericht, advertentie of redactioneel stukje is. Het kan lastig zijn de goede woorden te vinden. Als vakman of vakvrouw ontbreekt het je soms simpelweg aan tijd of expertise om een goed en pakkend bericht over je product of dienst te maken.

Daarom hieronder een aantal tips voor het pakkend op papier zetten van je boodschap:
 

  • Weet je niet hoe je een goede tekst opbouwt? Gebruik de AIDA formule als rode draad.   
    • Aandacht grijpen (pakkende titel)
    • Interesse wekken (eerste alinea, lezer aanspreken)
    • Desire (behoefte opwekken, niet voor elke tekst relevant)
    • Action (actie ondernemen zoals een reactie achterlaten/delen op Twitter/Facebook)
  • maak korte zinnen, hoe korter hoe beter
  • schrap twijfelwoorden als misschien, eventueel, mogelijk, wellicht en waarschijnlijk
  • schrijven is schrappen, lees de tekst na een dag nog eens door en schrap overbodige zaken.
    Overbodige lidwoorden, voorzetsels, zelfstandig naamwoorden: schrappen!

Natuurlijk kun je het beste zelf uitleggen wat je bedrijf of producten nu zo uniek maken. Mocht je daar niet uit komen, we helpen je graag. Wil je meer tips per mail ontvangen, laat het weten. Stuur een email naar: cc4u@xs4all.nl

Veel schrijfsucces,

 

Carla Hoogland

Je hebt een fantastische, nieuwe website. Alles werkt: er staan mooie afbeeldingen op, de navigatie is goed ingedeeld en de website laadt snel. Maar naast het hebben van een goed werkende en mooi website, zijn de teksten op jouw website erg belangrijk. Deze teksten zullen namelijk mede bepalen of de bezoeker daadwerkelijk klant bij jou zal worden, en moeten antwoord geven op vragen die voor de bezoeker van belang zijn, zoals: Is deze schoonheidssalon de plek waar professioneel en kundig gewerkt wordt? Spreekt deze salon mij aan, en misschien nog wel belangrijker: zal deze salon mijn huidproblemen kunnen verhelpen?

Het schrijven van pakkende teksten is een kunst op zich, maar wist je dat het schrijven van website teksten weer een aparte specialisatie is? Naast dat webteksten pakkend en overtuigend dienen te zijn, is het ook belangrijk om stil te staan bij de zoekmachine optimalisatie van jouw website. Zoekmachine optimalisatie staat voor het verkrijgen van een hogere positie in de organische (niet betaalde) zoekresultaten in de zoekmachine. 

De volgende punten zijn van belang bij het schrijven van de juiste tekst:

Speel in op de behoefte van de website bezoeker
In de schoonheidsbranche is dat bijvoorbeeld de behoefte naar een stralend mooie huid. Consumenten gaan naar de schoonheidssalon, zodat specifieke huidproblemen kunnen worden verholpen (huidverbetering), omdat zij hun gezonde en jeugdige huid willen behouden (anti-aging) of om even heerlijk te ontspannen (wellness). Afhankelijk van jouw positionering, is het belangrijk om de bezoeker die informatie te geven, waar hij of zij op dat moment naar opzoek is.

Jij bent de expert op het gebied van huidverbetering- en verzorging. Laat jouw expertise ook duidelijk naar voren komen in de tekst, dit zal zorgen voor vertrouwen. Je kunt jouw kennis en kunde nog eens extra belichten door middel van een blog/vlog. Geef in je blog bijvoorbeeld tips over huidverbetering, anti-aging, hoe pigmentvlekken kunnen worden voorkomen etc. Denk eraan dat deze blog/vlog niet te commercieel mag zijn, maar puur informatief. En vergeet deze natuurlijk niet te communiceren via jouw social media kanalen!

Krachtig en relevant
Niemand zit te wachten op lappen tekst. Zorg er voor dat je jouw producten en diensten in een paar zinnen kunt beschrijven. Een goede website is zo ingedeeld dat je bezoekers direct zien waar ze moeten zijn. Wanneer je langere stukken tekst communiceert, zet deze tekst dan in alinea’s van maximaal 5 zinnen.

Schrijf actief
Schrijf actief in plaats van passief. De zin: Vraag meer informatie aan, klinkt persoonlijker dan bijvoorbeeld: Er kan informatie aangevraagd worden.

Wat is nog meer van belang?

  • Gemarkeerde trefwoorden
  • Informatieve tussenkoppen
  • Opsommingen
  • Eén onderwerp per alinea
     

Heb je toch nog wat hulp nodig na het lezen van deze blog?

Neem dan contact op met Deska!

Voor jou is het gesneden koek. Dat prachtige nieuwe apparaat of de resultaten van een specifieke behandeling. Maar je klant begrijpt dat technische verhaal vast niet. Maar wil dat ook niet. Je verkoopt je klant oplossingen en resultaten.

Kom niet aan met moeilijke theorieën of ingewikkelde uitleg over je product of dienst. Geef concrete resultaten en oplossingen. Zo wordt wat je te bieden meer tastbaar. Om je te onderscheiden van je concurrent moet de lezer van je verhaal in één oogopslag kunnen zien wat je te bieden hebt en waarom ze juist bij jou moet zijn.

Moeilijke woorden is ook zoiets. Procrastinatie is een prachtig woord. Negen van de tien lezers weten vast niet dat dit gewoon een duur woord is voor uitstelgedrag. Probeer in je tekst simpel te blijven. Schrijf voor een 13 jarige vertelde mijn schrijfcoach ooit. Als een 13 jarige je tekst begrijpt, doet iedereen dat.

Succes met schrijven!

Tja hoe kies je die. Maak gebruik van spannende woorden die aanzetten tot verder lezen en het creëren van de behoefte om je product te kopen. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Ben jij klaar om?

  • Eenvoudig te gebruiken

  • Onthullen in plaats van vertellen

  • Ontvangen in plaats van bestellen of betalen

  • De complete…

  • Koop dit product niet wanneer je

  • Je hoeft mij niet te geloven, maar dit is wat anderen zeggen…

  • Eerlijker dan dit zal het niet worden

  • De 5 geheimen die je niet mocht ontdekken

  • Ontdekken in plaats van leren (leren doe je op school)

Succes met schrijven!

Wil je meer tips per mail ontvangen, laat het weten.

Natuurlijk wil je dat iemand de door jouw geschreven tekst ook leest. Dat is wel zo prettig.

Bij saaie teksten haakt je lezer snel af. Logisch. Probeer een tekst met praktijkvoorbeelden of een vleugje humor aantrekkelijker te maken. Ingewikkeld taalgebruik kan een tekst saaier maken. Maak zinnen niet onnodig ingewikkeld. Gebruik normale taal en zeg wat je te zeggen hebt. Schrijf in spreektaal. Doe alsof degene voor wie je schrijft tegenover je zit.

De woorden zullen, kunnen en worden, maken een tekst passief en doen alleen een belofte. Maar kun je die belofte waarmaken? Natuurlijk maak jij de belofte waar. Dus niet 'We kunnen je helpen om …', maar 'We helpen je om …' en niet 'Dat wordt voor je gedaan door ons', maar 'Dat doen we voor je'. Maak je tekst actief!

Heb je een stopwoordje? Dan lees je daar zelf meestal overheen. Laat je tekst door anderen lezen, die zien jouw stopwoordjes heel snel. Veel voorkomende stopwoordjes: dan, dus, maar.

En je wist al schrijven is schrappen. Leest je tekst lekker? Probeer het zelf door de tekst  hardop te lezen. Haper je met praten, dan hapert je lezer bij het lezen. En laat je tekst een dag liggen. Morgen kijk je met een nieuwe frisse blik naar je tekst.

Lees ook onze blogs over:

content image

Techniek en veiligheid

content image

SEO

content image

Social Media