5 tips voor een mooi webdesign

Je website mooi opmaken kan nog best ingewikkeld zijn. Hoe zorg je er voor dat de stijl van je salon goed overkomt op je website? Lees direct de 5 tips voor een mooi webdesign!

‘Wauw’ je websitebezoekers met je website

Als een nieuwe klant je salon binnenkomt, wil je natuurlijk dat die persoon onder de indruk is van je salon. Je richt je salon mooi in, zorgt er voor dat het schoon is, je hebt zorgvuldig kleuren en decoratie met elkaar gematcht en je hebt er voor gezorgd dat er een fijne sfeer hangt. Je wilt namelijk dat je klant zich prettig voelt in je ruimte. Daar besteed je tijd en geld aan.

Voordat je nieuwe klant je salon voor het eerst binnenstapt, is je website vaak de eerste indruk die een klant van je salon krijgt. Waarom zou je diezelfde stijl en sfeer (waar je zoveel aandacht aan besteed hebt) dan niet in je website doorvoeren? Door ervoor dat die eerste indruk van je salon ook op je website goed is, nemen je websitebezoekers eerder contact met je op.

Door 5 tips te volgen heb je binnen no-time een mooie website die perfect aansluit op de stijl in je salon. Lees direct de tips!

content image

1. Zorg dat de huisstijl van je salon hetzelfde is als het design op je website

Als je overal de zelfde stijl gebruikt, zorgt dit voor eenheid: je salon is beter herkenbaar. Ook zou het raar zijn als de sfeer op je website heel druk is met allerlei felle kleuren en verschillende lettertypes, terwijl de sfeer in je salon heel rustgevend is. Klanten weten dan niet goed wat ze moeten verwachten en kunnen een verkeerde indruk krijgen door hoe je website overkomt.
Zorg dus dat je 1 stijl kiest en dit overal hetzelfde houdt. Dus in je salon, op je website, maar ook op je visitekaartje en flyers. En wat dacht je van je profielfoto en headerfoto van je zakelijke pagina op social media? Daar kun je een afbeelding kiezen waar de kleuren en lettertypes weer in terug komen die je overal gebruikt.

 

To do:

Kies 1, 2 of maximaal 3 kleuren, kies 1 of 2 lettertypes die je gebruikt en een aantal iconen of andere elementen die je inzet. Dit wordt ook wel je huisstijl genoemd. Als je dat eenmaal vastgesteld hebt, kun je dat overal doorvoeren. Zo hoef je niet elke keer als je iets op je website verandert, na te denken welke kleur je gaat kiezen. Je kiest simpelweg de kleur(en) van je huisstijl.

content image

2. Houd het rustig

Niet alleen met make-up en sieraden geldt ‘less is more’, dit gaat ook op voor websites. Een rustige website die past bij je salon nodigt uit en brengt goed over wat je wilt vertellen. Als je te veel kleuren door elkaar gebruikt, te grote blokken tekst op je website zet of te veel drukke foto’s gebruikt, werkt dit averechts. Websitebezoekers zijn dan eerder geneigd om weg te klikken. Houd het dus rustig.
Rustig hoeft trouwens niet saai te zijn. Het is natuurlijk niet verboden om kleuren en afbeeldingen te gebruiken. Zorg er alleen voor dat het niet te druk wordt. Je kunt bijvoorbeeld voor een witte achtergrond kiezen, maar de titels in je tekst wel de kleur van je huisstijl geven (zolang het nog goed leesbaar is!). Met een paar mooie, rustige afbeeldingen maak je het helemaal af. Zo gebruik je wel kleur, maar wordt het niet te veel. :)

 

To do:

Kijk eens kritisch naar je website, of schakel hulp in van een eerlijk persoon in je omgeving. Als je naar je website kijkt, zijn er dan elementen die er voor zorgen dat je website druk of rommelig over komt? Schrijf per pagina op welke gedeeltes misschien een beetje too much zijn, en pas dit daarna aan.

content image

3. Werk met 1, 2 of 3 kleuren

Kleuren zijn prachtig, maar gebruik ze met mate. Al helemaal als je huisstijl felle kleuren bevat, wees hier dan voorzichtig mee als je je website opmaakt. Heb je bijvoorbeeld fuchsia roze (hardroze) in je logo? Gebruik dan in je site wit en grijstinten. In je afbeeldingen kun je natuurlijk wel kleur gebruiken. Kies er ook niet voor om hele vlakken in te vullen met de roze kleur, dit wordt wel heel fel. Maak liever een tekstvlak met een witte achtergrond en bijvoorbeeld een titel die je in de fuchsia roze kleur opmaakt.

Als je make-up op een klant aanbrengt wil je ook dat dit wel opgemaakt is, maar niet dat het too much wordt. Je kiest dan bijvoorbeeld voor 1 kleur lipstick en een matching oogschaduw. Veel verschillende kleuren op 1 gezicht wordt al snel te veel. Zo is het dus met websites ook ;).

content image

4. Fotokwaliteit

Let er op dat je foto’s gebruikt die van goede kwaliteit zijn. Foto’s die wazig, donker of pixelachtig zijn, komen niet professioneel over. Het beste is om professionele foto’s te gebruiken die een fotograaf heeft gemaakt. Natuurlijk is dit wel duurder dan zelf foto’s met je smartphone maken, maar het komt ook veel professioneler over. De apparatuur en de merken in je salon zijn ook professioneel, waarom zou je dan geen professionele foto’s gebruiken? Zo is alles in je salon van de beste kwaliteit en sluit dit goed aan bij wat je je klanten beloofd: producten van hoge kwaliteit en behandelingen door een expert.

Tip:
Let er op dat je foto’s niet een te grote bestandsgrootte hebben. Dit vertraagt je website enorm, dit is niet fijn voor je website bezoekers (en het kan voorkomen dat je hoger in Google staat). Met bestandsgrootte bedoel ik niet het formaat van je foto’s, maar hoeveel KB, GB, of MB je foto’s zijn (net als het internetabonnement op je telefoon). Als je een bewerkingsprogramma op je computer hebt kun je daar instellen hoe groot de foto wordt. Heb je geen bewerkingsprogramma? Dan kun je je foto op tinypng.com[link invoegen] uploaden. De website verkleint je foto’s voor je. Het is het beste om foto’s op je website te gebruiken die maximaal 100kb groot zijn. Zo blijft je website snel en hoeven je websitebezoekers niet te lang te wachten tot je website geladen is.

content image

5. Welk fotomateriaal zet je in?

Wat voor foto’s heb je nu op je website staan? Zijn dit foto’s van internet (stockfoto’s), eigen foto’s of illustraties? Het is het beste om op je website ook wat eigen foto’s te plaatsen. Websitebezoekers zijn namelijk razend benieuwd hoe je salon er uit ziet, hoe de sfeer in de salon is en wie jij bent. Natuurlijk kun je dit wel aanvullen met mooie afbeeldingen die je van je merken krijgt of mooie sfeerfoto’s die je van internet gebruikt. Zolang het maar een beetje in balans is en zolang bezoekers maar een kijkje in je salon krijgen.

Tip:
Denk er om dat je niet te veel standaard stockfoto’s van bijvoorbeeld behandelingen gebruikt. Vraag liever een fotograaf of hij een uurtje foto’s wil maken terwijl je behandelingen uitvoert en achter je toonbank staat. In een uurtje kan een fotograaf al veel behandelfoto’s, productfoto’s, sfeerfoto’s en profielfoto’s voor je maken. Je hebt dan direct genoeg beeldmateriaal om op je website te gebruiken. Kleine moeite, maar je website ziet er direct een stuk professioneler en persoonlijker uit!

Heb je de blog gelezen, maar zit je nog met een vraag? Bijvoorbeeld hoe je kunt zien wat de bestandsgrootte van een foto is, waar je goede stockfoto’s kunt vinden of welke kleuren leuk bij elkaar passen? Deel het in de Facebookgroep voor schoonheidsspecialisten! Je kunt daar tips met elkaar uitwisselen en vragen stellen aan je concullega’s. Je kunt er ook vragen stellen aan het plazaxl team. Wordt direct lid van de Facebook groep ‘Beauty Marketing XL!