content image

"Zeer bevlogen mensen met verstand van de Beautybranche."

Corné, Cest Moi | Breda

Wat levert Social Media Marketing op?

Het inzetten van social media voor meer bezoekers op je website kan leiden tot zowel directe als indirecte bezoekers.

Directe bezoekers
Wanneer je Facebook pagina voldoende likes heeft kun je deze inzetten voor allerlei zaken. Naast het helpen van klanten kun je Facebook ook inzetten als nieuwskanaal. Heb je een nieuw blogartikel geschreven of een interessant nieuw product? Deel deze dan op Facebook d.m.v. een link naar je blogartikel of product. Op die manier kan je directe bezoekers trekken naar je website. Daarnaast kun je het gesprek aangaan met je klanten door bijvoorbeeld vragen te beantwoorden die de lezer heeft naar aanleiding van je bericht.

Directe bezoekers zijn eenvoudig in Google Analytics te meten. Door als secundaire dimensie bron/medium te selecteren kun je zien hoeveel bezoekers via bijvoorbeeld Facebook.com of t.co (Twitter) zijn gekomen. Daarnaast kun je via het menu-item Acquisitie -> sociaal precies zien hoeveel bezoekers en conversies elk sociaal netwerk heeft opgeleverd.

Indirecte bezoekers
Facebook en andere social media kanalen kunnen daarnaast zorgen voor veel indirecte bezoekers. Door regelmatig interessante berichten te plaatsen op social media blijf je in beeld bij je (potentiële) klanten. Hierdoor zullen ze eerder geneigd zijn om naar jouw website gaan wanneer ze iets nodig hebben wat jij aanbiedt. Je naamsbekendheid neemt dus toe. De bron van indirecte bezoekers zijn helaas niet in Google Analytics te meten omdat indirecte bezoekers meestal direct gaan naar je website.

Betere relatie met je klant
Wanneer je social media op de juiste manier inzet kan dit erg positief uitpakken. Geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen bij je bedrijf of organiseer een leuke prijsvraag. Daarnaast kun je via social media je klanten heel snel helpen wanneer er vragen of klachten zijn (dus service verlenen). Klanten die je vervolgens bedanken voor de snelle service hebben een positieve impact op je imago als bedrijf wat indirect weer zorgt voor meer meer omzet. Op die manier kun je de relatie met je klanten verbeteren en je klanttevredenheid (met als resultaat ook omzetverhoging) naar een hoger niveau tillen.

Bron: Sohosted