Webdesign: liever geen welkom op je homepage

Webdesign: liever geen welkom op je homepage

Begin jij op je website met ‘welkom op de website van ..”? Dan kun je veel resultaat behalen door dit aan te passen. Wil je weten hoe je je bezoekers op een betere manier welkom kan heten? Lees dan direct de blog!

Bekijk ook onze diensten

Voordelen van het veranderen van je welkomstwoord


Wanneer je de intro op je homepage verandert:
Blijven meer bezoekers op je website, ze klikken minder snel je website weg
Klikken je bezoekers vaker door om je andere pagina’s te bekijken
Kun je hoger staan in Google

Waarom je je welkomstwoord maar beter aan kan passen

Veel homepagina’s van websites beginnen met: ‘’Welkom op de pagina van Salon Voorbeeld”. In principe natuurlijk heel netjes om je bezoekers welkom te heten. Je website presteert er alleen minder door dan dat zou kunnen.

Websitebezoekers willen namelijk snel weten of ze op een goede website zijn. Wordt het niet snel duidelijk wat de bezoeker aan je salon heeft? Dan klikken ze snel weg.

Dat is natuurlijk zonde, want met een goed intro kon je er voor zorgen dat ze op je website bleven!

Wat vindt Google van je goedbedoelde welkomstwoord?

Google snapt je website niet zo goed als je met welkom begint. Kijk eens naar je paginatitel. Heeft je pagina de titel ‘home’? Dit is een van de factoren die Google bekijkt om te bepalen hoe goed je in de zoekmachine vertoond wordt. Ik neem aan dat je op iets anders wilt worden gevonden dan 'home'. ;)

Wat dacht je van iets als: Salon Voorbeeld | De meest rustgevende schoonheidssalon in Voorbeeldstad. Daar heeft Google veel meer aan. En je bezoekers trouwens ook. Want wie klikt er nu op een resultaat in de zoekmachine waar alleen ‘home’ staat? (hint: bijna niemand ;) )

De titel op je homepage zelf (ook wel H1 genoemd) kan ook beter geen welkom zijn. Google hecht veel waarde aan de H1 op je website. Maak er dus liever een aantrekkelijke beschrijving van je salon van. Voorbeeld: De meest rustgevende schoonheidsbehandelingen in (plaatsnaam).

 

De vragen van bezoekers die dan direct beantwoord zijn:

- Wat is dit voor website?
(dit is de website van een schoonheidssalon in [plaatsnaam]

- Waarom moet ik bij deze salon zijn en niet verder zoeken naar een andere?
Het is de meest rustgevende schoonheidssalon in [plaatsnaam]

 

Onder je aantrekkelijke paginatitel kun je een korte tekst plaatsen waarin je uitlegt waarom je websitebezoekers jouw salon zouden moeten bezoeken.

Wat is uniek aan jouw salon?

Vind je het moeilijk? Probeer het dan eens stap voor stap:

Stap 1:
Schoonheidssalon Voorbeeld biedt gezichtsbehandelingen en lichaamsbehandelingen.
De sfeer in de salon in rustgevend en persoonlijk. Ik geef ook graag advies aan klanten.

Stap 2:
Ik voer gezichts- en lichaamsbehandelingen uit.
De sfeer is rustgevend en persoonlijk.

Stap 3:
In mijn salon geniet je van rustgevende gezichts- en lichaamsbehandelingen en ontvang je altijd persoonlijk advies.

Zijn mijn bezoekers dan niet welkom?

Natuurlijk zijn je bezoekers welkom! Dit kan je alleen beter op een andere manier laten weten. Je kunt je bezoekers namelijk ook welkom laten voelen.

Vergelijk het eens met je salon:
Als iemand je salon bezoekt voelen zij zich ook niet enkel welkom door de deurmat waar ‘welkom’ op staat. Het gaat er om dat je je bezoekers een glimlach geeft wanneer ze binnenkomen, de geur van je geurstokjes kan een welkom gevoel geven, de rustgevende muziek die je in je salon draait, de fijne wachtruimte met tijdschriften en kussentjes. Om eerlijk te zijn: die deurmat is veel minder belangrijk dan de sfeer die bezoekers voelen wanneer ze je salon binnen stappen!

Hoe zorg ik dat mijn websitebezoekers zich wél welkom voelen?

Je bezoekers voelen zich welkom als ze zien dat je ze begrijpt en toont wat ze willen weten.
Let er bijvoorbeeld op:

✓ Dat je bezoekers snel zoeken wat ze vinden.
Bedenk wat een websitebezoeker wil zien en richt je website hier op in. Zorg voor een duidelijke menubalk en goed zichtbare contactgegevens.

✓ Dat je bezoekers niet te lang hoeven zoeken en wachten.
Als iemand je salon binnen wil is het ook niet fijn als die persoon eerst een tijdje in de regen voor de deur moet wachten tot de deur open gaat. En als een bezoeker eenmaal in je salon is, moet zoeken naar waar jij bent. Dat is geen service natuurlijk.
Het is nu een beetje overdreven beschreven, maar dit geldt net zo goed voor je website. Je wilt je websitebezoekers ook de service geven die ze in je salon krijgen.

✓ Dat je goed met de gegevens van je bezoekers omgaat.
Als iemand in de salon gegevens met je deelt, hang je die ook niet in de etalage (neem ik aan? ;)).
Zorg er dus voor dat de gegevens die iemand op je website deelt, alleen bij jou terechtkomt.
Dit doe je door en SSL certificaat op je website zetten. Mail ons op info@plazaxl.nl voor meer informatie hier over.

✓ Door die fijne sfeer van je salon te vertalen naar de uitstraling van je website.
Plaats bijvoorbeeld een mooie foto van je zelf of je team op de eerste pagina. Probeer ook de rest van de sfeer te vertalen in afbeeldingen.

Je websitebezoekers welkom heten kun je dus ook op een andere manier doen. Daar hebben zowel je websitebezoekers als de zoekmachines veel meer aan.

Weet je niet helemaal hoe je dit aan moet pakken? Je kunt ook ons team om hulp vragen. We kunnen je op weg helpen of je homepage voor je restylen.
Bel, mail of app voor meer info: info@plazaxl.nl 058 - 585 3705.

Nog vragen?

Heb je de blog gelezen, maar zit je nog met een vraag? Bijvoorbeeld hoe je kunt zien wat de bestandsgrootte van een foto is, waar je goede stockfoto’s kunt vinden of welke kleuren leuk bij elkaar passen? Deel het in de Facebookgroep voor schoonheidsspecialisten! Je kunt daar tips met elkaar uitwisselen en vragen stellen aan je concullega’s. Je kunt er ook vragen stellen aan het plazaxl team. Wordt direct lid van de Facebook groep ‘Beauty Marketing XL!

Meer over het design van je website: