content image

"Zeer bevlogen mensen met verstand van de Beautybranche."

Corné, Cest Moi | Breda

SEO (Search Engine Optimalization)

SEO is een veelgehoorde term in online marketing. SEO staat voor Search Engine Optimalisation, in normaal Nederlands Zoekmachine Optimalisatie. De naam zegt het dus al. Je optimaliseert je website (of webwinkel) voor de zoekmachine.

Er zijn verschillende zoekmachines die je kunt gebruiken met allemaal een eigen manier van optimaliseren. Google heeft ruim 95% van de markt in handen. Het optimaliseren voor Google loont dus het meest.

 

Hoe optimaliseer je je website?

Er zijn wel 100 factoren waar Google naar kijkt bij het bepalen op welke plaats jouw website komt bij een bepaalde zoekopdracht. Uiteraard kunnen we niet alle 100 factoren beschrijven. Sterker nog we weten de meeste factoren niet eens, die houdt Google uiteraard strikt geheim.

Van de factoren die we wel weten zijn er een aantal zelf te doen. Een groot aantal factoren hangt af van het websitesysteem dat je gebruikt. Denk aan bijvoorbeeld de laadsnelheid van je website, Google vindt dit belangrijk. Toch zien we steeds meer websites die erg langzaam laden omdat er allemaal banners met teksten moeten worden geladen. Visueel heel mooi, maar voor Zoekmachine Optimalisatie een ramp.

 

Welke dingen kun je zelf doen om hoger in de zoekmachine te komen?

Hieronder een aantal punten die je zelf kunt aanpassen in je website om zo hoger te eindigen bij een zoekopdracht.

 

1. Je klant zoekt lokaal

Je klant zal nooit alleen de zoekopdracht schoonheidssalon of kapper invoeren in de zoekmachine. Je klant zoekt namelijk lokaal. Hij of zij zal dan ook eerder Schoonheidssalon Breda invoeren of Kapper Amsterdam.

Laat de zoekmachine weten in welke plaats(en) je actief bent. Zorg ervoor dat je plaatsnaam in de pagina voorkomt waar je activiteit op staat. Uiteraard kun je ook de omliggende plaatsen in de tekst meenemen, door bijvoorbeeld te zeggen: Wij zijn ook actief in de volgende plaatsen. Zo kan de zoekmachine de activiteit koppelen aan de plaatst waar jij actief bent.

 

2. Maak van iedere activiteit een eigen pagina

Door van iedere activiteit een eigen pagina te maken (bv massage of pedicure behandeling) geef je de zoekmachine aan dat dit een belangrijk item is op je website. De hele pagina gaat dan namelijk over dit onderwerp en zal daarom hoger gewaardeerd worden dan een pagina waarop verschillende activiteiten staan.

 

3. Verwerk het woord waarmee je gevonden wilt worden vaak in je tekst 

Hoe vaker een bepaald woord in de pagina voorkomt, hoe meer waarde de zoekamachine aan dat woord geeft. Als je gevonden wilt worden op schoonheidsbehandeling, zorg er dan ook voor dat dit woord meerdere keren op de pagina voorkomt. Het liefst gecombineerd met de plaatsnaam zoals we in de eerste tip hebben kunnen lezen.


Als we het woord te vaak gaan gebruiken, zal Google dit als spam gaan zien. Je wordt dan eerder lager geplaatst dan hoger omdat Google denkt dat je de boel misleidt. De vuistregel is dat het woord niet vaker dan 5% op de pagina mag voorkomen. Dit betekent nog altijd dat 1 op de 20 woorden je zoekwoord mag zijn.

 

4. Als het opvalt voor je klant, dan valt het op voor Google

Vroeger kon je nog wel eens manieren bedenken om Google te misleiden. Door bijvoorbeeld verborgen teksten in je pagina te plaatsen. Google heeft dat beleid behoorlijk gewijzigd en dit is nu niet meer mogelijk. Voor Google telt nu meer en meer: als het opvalt voor de bezoeker van de pagina, dan is het ook belangrijk voor mij.

Zorg er dus voor dat de woorden die belangrijk zijn op de pagina meer opvallen dan de andere woorden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het zoekwoord vetgedrukt te maken of cursief te plaatsen.

 

5. Zorg ervoor dat je SEO titel en SEO beschrijving goed ingevuld zijn

Ieder goed websitesysteem heeft de mogelijkheid om de SEO titel en de SEO beschrijving aan te passen voor de zoekmachine. Dit is de vetgedrukte regel en de 2 onderstaande regels in de zoekmachine als je een zoekopdracht plaatst.

 

Schoonheidssalon in Breda
​www.jewebsitenaam.nl
Welkom bij de beste schoonheidssalon in Breda. Wij bieden diverse schoonheidsbehandelingen tegen scherpe prijzen. Kom vandaag nog langs.

Je SEO titel moet in ieder geval je zoekopdracht bevatten. Hij mag niet te lang zijn (liefst 3 woorden) en moet ook de plaatsnaam bevatten (als je lokaal werkt)

Je SEO beschrijving is een korte tekst waarin de zoekopdracht weer terug moet komen en die moet uitnodigend zijn om op de link naar je website te klikken. Hier geef je dus aan of je de beste, goedkoopste, leukste of gezelligste salon van Nederland bent.