SCHOONHEIDSSPECIALIST NIET BLIJ MET SPLITSING VAKBEURZEN

In het onderzoek onder schoonheidsspecialisten over de omzetontwikkeling in het eerste kwartaal is er tevens gevraagd naar het beursbezoek nu het beurslandschap in de beautybranche drastisch is veranderd. Een overgrote meerderheid van de schoonheidsspecialisten is “not amused” met de versnippering van het beurslandschap.

Tot vorig jaar waren er twee grote vakbeurzen voor schoonheidsspecialisten; de Beauty Trade Special in het voorjaar en de Beauty Salon Dimensions in het najaar, welke beiden plaatsvonden in de Jaarbeurs te Utrecht. Daarnaast vinden er regionaal georiënteerde vakbeurzen plaats; de Vakbeurs Uiterlijke Verzorging in Hardenberg, Gorinchem en Venray. Voor de schoonheidsspecialist die het verderop zoekt is er dan ook nog de Beauty International te Düsseldorf. Van al deze vakbeurzen trokken de Beauty Trade Special en de Beauty Salon Dimensions veruit de meeste bezoekers. Uit voorgaande onderzoeken bleek bijvoorbeeld dat in het jaar 2014 59 procent van de schoonheidsspecialisten de Beauty Trade Special had bezocht en de helft van alle schoonheidsspecialisten de Beauty Salon Dimensions.

Dit jaar vond in Den Bosch van 2 tot en met 4 april de Beauty Trade Special in de Brabanthallen plaats. De beurs Beautyspot.nl trade edition was van 9 tot en met 11 april in de Jaarbeurs te Utrecht. De grote vraag: is er wel voldoende draagvlak voor deze twee beurzen en welke vakbeurzen bezoekt men? Het onderzoek is uitgevoerd van 5 tot 20 april en telt in totaal 324 respondenten (economisch actieve schoonheidsspecialisten). De Beauty Trade Special was dus al gehouden en Beautyspot.nl trade edition werd dus gehouden tijdens het onderzoek.

Welke beurs heeft men bezocht?
Uit het onderzoek blijkt dat 37 procent van de schoonheidsspecialisten de Beauty Trade Special heeft bezocht. De Beautyspot.nl trade edition is door 20 procent bezocht en 9 procent wist ten tijde van het onderzoek nog niet of ze deze vakbeurs zouden gaan bezoeken. Den Bosch lijkt daarmee meer vakbeursbezoekers te hebben getrokken dan Utrecht, maar of de BTP daarmee de “winnaar” is?

Eigenlijk zijn er alleen maar verliezers, aldus de mening van een overgrote meerderheid van schoonheidsspecialisten. Van de bezoekers van de Beauty Trade Special heeft 21 procent ook de Beautyspot.nl trade edition bezocht en 12 procent wist het nog niet of ze die vakbeurs ook nog zouden gaan bezoeken. Omgekeerd heeft 45 procent van de bezoekers van de Beautyspot.nl trade edition ook de Beauty Trade Special bezocht. Op totaalbasis lijkt de splitsing van de vakbeurzen in ieder geval geen extra impuls te geven aan het vakbeursbezoek van schoonheidsspecialisten, wel zorgt het voor versnippering. 

83 Procent vindt de beurssplitsing slecht
In het onderzoek is gevraagd wat men vindt van het feit dat er twee verschillende vakbeurzen worden gehouden. Laten we met het positieve beginnen. 17 Procent van de ondervraagden vindt het goed of geen probleem dat er twee verschillende vakbeurzen zijn. Als redenen worden genoemd dat het wel handig is als je geen tijd hebt op de dagen van de ene beurs dan kun je besluiten nog naar de andere beurs te gaan. Ook kan men nu, afhankelijk van de vestigingsplaats, kiezen voor de dichtstbijzijnde vakbeurs. Een andere respondent vindt het gezonde concurrentie. Het slechte nieuws is dat de rest (83 procent) in meer of mindere mate negatief is over de splitsing van de vakbeurzen. Nu kan men niet meer met één beursbezoek alles bekijken. Men vindt het verwarrend, onhandig, dubbel, rommelig, waardeloos en jammer. Men vindt het slecht voor de branche en bovenal kapitaalvernietiging en inefficiënt. 

Gerelateerd: Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2015

Deze zomer zal het nieuwe Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2016 verschijnen