Instagram: Hoe analyseer ik mijn berichten en volgers?

Voor het analyseren van je berichten en volgers is één ding heel belangrijk: ‘een bedrijfsaccount’. Met je persoonlijke account loop je veel waardevolle statistieken mis die je kunnen helpen bij het in contact komen met je klant.

Hoe verander ik mijn persoonlijke account in een professioneel account?

als je al een professioneel account hebt kun je naar beneden scrollen en verder lezen over hoe je je volgers en berichten kunt analyseren

Je kunt je persoonlijke account veranderen in een bedrijfsaccount door de volgende stappen te volgen:

  1. Ga naar je persoonlijke instagrampagina

  2. Klik rechtsboven in op de drie liggende streepjes waardoor het menu uitrolt 

  3. Je klikt op ‘instellingen’ helemaal onder aan het menu

  4. Vervolgens ga je naar ‘account’

  5. Je kiest voor de onderste regel waar in het blauw staat: ‘Overschakelen naar professioneel account’

  6. Uit de twee opties die volgen kies je voor ‘Bedrijf’.

  7. Bij categorie typ je wat je doet. Bijvoorbeeld: schoonheidssalon, kapper, enz. enz.

  8. Als laatste bevestig je door op ‘klaar’ te klikken

 

Nadat je dit gedaan hebt kun je je berichten en volgers gaan analyseren. 

Hoe analyseer ik mijn volgers en berichten? 

  1. Ga naar het kopje ‘Statistieken’. Dit kopje kun je vinden door op de drie strepen rechtsboven te klikken. 

  2. De statistieken zijn verdeeld onder drie kopjes genaamd: ‘Inhoud’, ‘Activiteit’ en ‘Doelgroep’. 

Elk kopje leggen hieronder kort aan je uit:

Inhoud

Hier kun je de statistieken van je berichten, verhalen en promoties bekijken en vergelijken met elkaar. Als je klikt op ‘alles bekijken’ kun je filteren op het type posts, een bepaalde periode of specifieke cijfers als commentaren, totale interactie, volgers, etc. Dit helpt je om te bepalen welke post het goed deden bij je klanten en welke niet. En die informatie kun je weer gebruiken bij je volgende post.

Activiteit

Hier kun je het aantal bereikte accounts per dag bekijken, het aantal wekelijkse weergaven op je account, je profielbezoeken en de clicks naar je website. Deze cijfers zijn nuttig als je wilt zien of er groei zit in je activiteit.

Doelgroep

Dit kopje geeft je inzicht in de volgers die je bereikt. Geslacht, leeftijd, en locatie. Als salon wil jij een specifieke doelgroep bereiken en doormiddel van deze statistiek zie je of je wel de juiste volgers bereikt. Als je weet wanneer jouw volgers online zijn kun je je posts slim plannen om zoveel mogelijk van je volgers te bereiken.