Actieve teksten

Natuurlijk wil je dat iemand de door jouw geschreven tekst ook leest. Dat is wel zo prettig.

Bij saaie teksten haakt je lezer snel af. Logisch. Probeer een tekst met praktijkvoorbeelden of een vleugje humor aantrekkelijker te maken. Ingewikkeld taalgebruik kan een tekst saaier maken. Maak zinnen niet onnodig ingewikkeld. Gebruik normale taal en zeg wat je te zeggen hebt. Schrijf in spreektaal. Doe alsof degene voor wie je schrijft tegenover je zit.

De woorden zullen, kunnen en worden, maken een tekst passief en doen alleen een belofte. Maar kun je die belofte waarmaken? Natuurlijk maak jij de belofte waar. Dus niet 'We kunnen je helpen om …', maar 'We helpen je om …' en niet 'Dat wordt voor je gedaan door ons', maar 'Dat doen we voor je'. Maak je tekst actief!

Heb je een stopwoordje? Dan lees je daar zelf meestal overheen. Laat je tekst door anderen lezen, die zien jouw stopwoordjes heel snel. Veel voorkomende stopwoordjes: dan, dus, maar.

En je wist al schrijven is schrappen. Leest je tekst lekker? Probeer het zelf door de tekst  hardop te lezen. Haper je met praten, dan hapert je lezer bij het lezen. En laat je tekst een dag liggen. Morgen kijk je met een nieuwe frisse blik naar je tekst.

Heb je de blog gelezen, maar zit je nog met een vraag? Bijvoorbeeld hoe je kunt zien wat de bestandsgrootte van een foto is, waar je goede stockfoto’s kunt vinden of welke kleuren leuk bij elkaar passen? Deel het in de Facebookgroep voor schoonheidsspecialisten! Je kunt daar tips met elkaar uitwisselen en vragen stellen aan je concullega’s. Je kunt er ook vragen stellen aan het plazaxl team. Wordt direct lid van de Facebook groep ‘Beauty Marketing XL!

Meer over het design van je website: